Thursday, August 28, 2008

Bajet:Apa rakyat dapat?


Menjelang esok, 29 Ogos, seluruh rakyat Malaysia akan tertempu kepada bajet 2009 yang akan dibentangkan oleh Dato’ Seri Abdullah Haji Badawi. Semuanya mengharapkan sesuatu. Warga tua mengharapkan sesuatu untuk dirinya. Peniaga mengharapkan untuk perniagaannya. Orang asli mengharapkan nasib hidupnya. Golongan mahasiswa mengharapkan hak biasiawanya. Pekerja sektor awam mengharapkan kenaikan colanya dan bonusnya. Sektor swasta mengharapkan gaji minimumnya. Orang bandar mengharapkan penghapusan tolnya dan orang kampung mengharapkan penurunan harga barangnya.

Besarlah harapan rakyat Malaysia untuk menikmati penurunan harga barang yang menekan hidup selama ini. Kenaikan harga beras, kenaikan harga barang basah, kenaikan barang keperluan dan kenaikkan harga barang-barang lain.

Bajet ini juga mestilah mengambil kira pandangan Pakatan Rakyat yang menjadi pengimbang kepada kerajaan. Perkara yang baik untuk negara, tiada masalah untuk disokong tapi awas, perkara yang menghancurkan negara pasti disanggah dan ditentang oleh Pakatan Rakyat.

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP