Saturday, August 30, 2008

Jangan Abai Pembangunan Luar Bandar.

Bajet 2009 mendapat reaksi daripada pelbagai pihak. Ada beberapa perkara yang menjadi persoalan dan kebimbangan rakyat luar bandar. Dari pandangan kasar, golongan ini hanya mendapat tempias sahaja dari ‘bajet pengangkutan awam’.
Sejumlah RM35 bilion akan dibelanjakan dari tahun 2009 - 2014 untuk meningkatkan kecekapan pengangkutan awam. Projek-projek peningkatan kapasiti perkhidmatan rel sedia ada, membina laluan rel baru, menambah bilangan bas serta menyediakan kemudahan infrastruktur berkaitan.
Kemudahan pinjaman mudah melalui Dana Pengangkutan Awam RM3 bilion disediakan di bawah Bank Pembangunan Malaysia Bhd untuk membiayai perolehan aset bas dan rel.
Pengusaha semua bas juga diberi pengecualian cukai jualan bagi pembelian bas baru yang dipasang dalam negara dan perbelanjaannya diberi elaun modal dipercepatkan, di samping pengurangan cukai jalan kepada RM20 setahun bagi semua bas dan teksi termasuk kereta sewa pandu dan limousin.
Bajet ini tertumpu kepada pengangkutan di bandar. Pengangkutan di luar bandar mendapat tempias sahaja. Jika di lihat pengangkutan luar bandar sangat sedih. Keadaan bas uzur dan kekurangan kekerapan jadual perjalanan. Perkara ini harus diambil perhatian. Isu ini menjadi kebimbangan dan harus mendapat reaksi yang positif.

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP