Monday, September 1, 2008

...berhenti sebelum kenyang.

Hari pertama berpuasa adalah ujian pertama menahan lapar dan dahaga pada tahun ini. Berapa ramai orang boleh menahan diri dari lapar dan dahaga tetapi tidak dapat menahan diri dari perkara yang menghilangkan pahala puasa.

Banyak perkara untuk peringatan semua mengenai ramadhan. Perkara utamanya tentang pesanan Rasullullah tentang ‘makan apabila lapar dan berhenti sebelum kenyang’. Semua orang berpuasa mengamalkan perkara pertama iaitu ‘makan apabila lapar’ tetapi berapa ramai yang mengamalkan perkara kedua ‘berhenti sebelum kenyang’.

Setiap perkara yang disarankan oleh Rasullullah, sedah pasti dan semestinya ada kebaikan. Jika kita bukan doktor yang boleh memahami struktur sistem penghadaman, kita boleh beramal dengan keyakinan kebenaran ucapan Rasulullah.

Petang ini bermulalah pasar ramadhan. Puluhan jenis lauk-pauk dan ratusan jenis kuih-muih dijual. Ikutkan hati, mati berbelanja. Kewangan satu faktor yang lain yang perlu dibincangkan lebih lanjut. Saranan Rasul yang perlu diambil perhatian. Saranan Rasul bukan untuk Rasul. Saranan Rasul sudah pasti untuk umat manusia. Siapa yang beramal dengan ajarannya, dialah yang mendapat pahala dan manafaatnya.

Pada hari pertama ini, marilah wahai kaum muslimin dan muslimat sekalian kita sama-sama mengamalkan sunnah nabi. Semoga ramadhan kali ini lebih baik dari ramadhan lalu.

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP