Tuesday, September 9, 2008

BPR “bernyawa” menghantui agensi kerajaan.


Tahniah Badan Pencegah Rasuah (BPR) kerana bertidak agresif sejak akhir-akhir ini. Puspakom diserang hendap, agensi-agensi lain menanti masa untuk disiasat. Pekerjaan BPR merupakan satu tugas yang besar amanahnya kepada seluruh rakyat Malaysia.

BPR boleh menyelamatkan jutaan ringgit wang rakyat. Ia bukan sahaja menyelamatkan jutaan ringgit wang yang diperuntukkan tetapi peranannyanya juga dapat menarik pelabur asing yang berbilion ringgit. Ekonomi negara banyak bergantung kepada sejauh mana BPR menjalankan tugasnya. Sebelum ini BPR seakan-akan tidak bernyawa dan agak perlahan pergerakannya.

BPR dilaporkan akan menjalankan pemantauan dan pemeriksaan di agensi-agensi kerajaan lain. Semangat yang ditunjukkan oleh BPR harus disambut dengan hati terbuka oleh kerajaan pusat untuk meletakkan BPR di bawah parlimen. Dengan demikian , “nyawa” yang ada akan dapat menggerakkan badan ini dengan lebih bertenaga. Apa susahnya dan apa sebabnya kerajaan pak lah enggan meletakkan BPR di bawah parlimen? Apakah takut BPR siasat kroni-kroninya atau orang tingkat 4 yang menghalangnya?

BPR akan menghantui agensi kerajaan yang lain seperti Kementerian Pelajaran, Kementerian Pertahanan, Kementerian Pengajian Tinggi dan kementerian-kementerian yang lain. Sebahgian sahaja kakitangan kementerian atau agensi lain yang terasa dihantui. Pekerja yang bersih akan berasa selamat dengan kedatangan BPR ke tempat mereka. Mereka akan terlepas daripada subhat. Sememangnya mereka ini benci akan rasuah.

Rakyat akan sentiasa memerhatikan BPR. Apakah mereka menjalankan tugas? Apakah mereka masih melakukan penyiasatan berpilih? Apakah hanya ikan bilis dan ikan sardin yang disiasat? Semua persoalan ini akan dipantau oleh rakyat. Harapan rakyat agar ‘Majulah BPR Untuk Negara’.

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP