Wednesday, September 10, 2008

Gaji pekerja di Asia Pasifik diramal naik.


Ekonomi di Asia dijangkakan lebih rendah

SINGAPURA: Paras gaji di rantau Asia Pasifik diramalkan meningkat tahun depan berikutan kenaikan inflasi, kata laporan firma pampasan semalam.

Paras itu dijangka meningkat dengan purata lapan peratus tahun depan berbanding 6.7 peratus tahun ini, menurut HR Business Solutions.

Kenaikan gaji di kalangan negara lebih maju termasuk Taiwan, Jepun, Australia, New Zealand dan Singapura diramalkan meningkat antara 3.5 hingga 5.9 peratus, kata syarikat itu.

Sri Lanka mendahului ramalan kenaikan itu dengan 17 peratus diikuti India 16 peratus, Indonesia (12.7 peratus), Vietnam (12.4 peratus), Bangladesh (11.9 peratus) dan Pakistan (11.1 peratus).

China muncul di tangga ketujuh dengan ramalan kenaikan gaji pada 11 peratus diekori Kemboja (9.8 peratus), Filipina (sembilan peratus), Korea Selatan (lapan peratus), Thailand (7.5 peratus) dan Malaysia (tujuh peratus).

"Dengan kadar pertumbuhan ekonomi di Asia kebanyakannya diramalkan lebih rendah tahun ini berbanding tahun lalu, kadar inflasi di seluruh rantau Asia Pasifik meningkat pada paras tinggi sepanjang masa," kata syarikat itu dalam laporannya.

Pasaran buruh terus tegang di China, India dan Vietnam terutama bagi kakitangan yang layak, katanya.

Dengan lonjakan kenaikan gaji terbesar diramalkan di Sri Lanka, laporan itu berkata syarikat di negara itu menggaji pekerja baru.

Sementara di negara lain, mengambil dan melatih pekerja berkemahiran agak mencabar, kata laporan itu. - Agensi

Nota: Artikel ini diambil dari bharian.com.my untuk renungan pembaca sekalian.

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP