Friday, September 5, 2008

Hak Status Universiti Apex dipersoal.

Persatuan Alumni Universiti Malaya (PAUM) kecewa apabila universiti itu tidak dipilih bagi menyertai Program Pemacuan untuk Kecemerlangan (Apex), sebaliknya Universiti Sains Malaysia (USM) yang mendapat status tersebut.

Presiden PAUM, Datuk Noordin Abd Razak dalam satu kenyataan hari ini berkata, PAUM hairan bagaimana universiti tertua yang juga diberi ranking dunia ke-246 diketepikan sementara USM yang ranking dunianya lebih rendah iaitu di tempat 307 dipilih untuk diberikan status itu.

Menurutnya, kajian Sistem Penarafan IPT Malaysia (SETARA) yang diumumkan oleh Kementerian Pelajaran Malaysia pada April lalu mendapati UM mencapai tahap cemerlang dengan mendapat taraf lima bintang dan USM hanya mendapat taraf tiga bintang.

"UM adalah universiti tempatan yang mempunyai paling banyak program akademik yang diiktiraf oleh agensi dan pertubuhan antarabangsa dan merupakan universiti yang menerbitkan paling banyak makalah berkualiti dalam jurnal-jurnal terkemukan dunia," katanya.

Katanya, PAUM berpendapat pemilihan tersebut perlu dibuat secara lebih telus dan terbuka serta kriteria yang digunakan perlu dinyatakan dengan sebaik mungkin agar universiti tempatan yang lain tidak merasakan pemilihan tersebut tidak adil.

Bernama.com.my

Keluhan dan luahan rasa Persatuan Alumni Universiti Malaya (PAUM) berasas dan harus mendapat perhatian pihak berwajib. Jika ketelusan pemilihan universiti Apex ini diragui, dibimbangi matlamat penubuhan tidak tercapai. Ratusan juta ringgit dihabiskan, matlamat tidak kesampaian. Wang rakyat menjadi korban.

Kementerian yang terlibat mestilah bermuqabalah dengan semua IPTA untuk mencari universiti yang sesuai dinobatkan sebagai universiti Apex. Suatu perkara lagi yang dibimbangi ialah halangan akta AUKU yang mengongkong pelajar dalam menjayakan universiti Apex.

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP