Sunday, September 7, 2008

Islam Sebagai Landasan Perpaduan Kaum.


Islam membuktikan kejayaan dalam isu perpaduan kaum dan bangsa. Sejarah memperlihatkan pembukaan kota Mekah dilakukan dengan jayanya tanpa perbalahan kaum menjadi fakta yang menarik untuk dikaji. Berpuluh kaum dan bangsa ada di Mekah.

Islam menjadi penyatu antara kaum. Setiap kaum tidak rasa ditindas. Hak-hak setiap kaum dihormati. Antara kaum melayu, Cina dan India sudah pasti ada perbezaan. Malah dalam suku-suku dalam kaum yang sama pun ada perbezaan. Dalam kaum Melayu sahaja ada pelbagai jenis. Ada Melayu Jawa, Melayu Kelantan, Melayu Banjau, Melayu Kedah dan Melayu-Melayu yang lain.

Allah menjadikan perbezaan ini adalah rahmat. Islam mengajar supaya berkenal-kenalan antara satu sama lain. Individu dilahirkan oleh Allah tanpa pilihan mereka. Mereka tidak diberi pilihan untuk menjadi bangsa-bangsa tertentu. Abdullah, Najib,Hadi,Nik Aziz,Anwar tidak meminta untuk jadi Melayu. Toh Su Kon,Lim Kit Siang,Ong Tian Kiat tidak meminta jadi Cina. Samy Vellu,Gobalakrisnan,Subramanian tidak meminta jadi India. Seseorang individu tidak adil untuk dihina atas bangsa dan kaumnya.

Bagaimana Islam dalam mengulangi sejarah pembukaan Kota Mekah terletak pada umat Islam sendiri. Tegakkan Islam dalam diri sendiri, dalam keluarga, dalam masyarakat dan dalam bernegara. Pemimpin-pemimpin negara mesti kembali kepada Islam sepenuhnya. Selagi perpaduan ditaja atas kebangsaan, sudah pasti gagal membentuk perpaduan kaum.

Kerajaan Kelantan memberi contoh terbaik dalam isu perpaduan. Peristiwa “13 Mei” tidak berlaku di Kelantan walaupun kaum bukan Melayu dan bukan Islam menjadi minoriti pada masa itu. Selama PAS menerajui Kelantan tidak berlaku perbalahan kaum. Tahniah tok guru, tahniah Kelantan, tahniah Islam. PAS for All.

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP