Sunday, September 28, 2008

Nasihat bagus dari penasihat yang tak bagu*.

Surat khabar utama negara melaporkan, PM dalam satu majlis di Pinang Tunggal mengajak umat Islam bermuafakat dan tidak bercakaran sesama sendiri. Tahu pulak PM bahawa bersatu dapat menjadi umat yang kuat. Tidak ada salahnya dari pendapat PM ni malah inilah yang dituntut oleh agama. Yang menjadi persoalan ialah kaedah bagaimana untuk bersatu? Bersatu ala komunis atau bersatu ala nasionalis.

Seruan bersatu dari ajaran Islam. Islam juga mengajar cara untuk bersatu. Apalah yang susah sangat. Tak tau laaa bilakah puak-puak ni nak faham. Dalam quran dan hadis dah beritahu cara untuk bersatu. Tak mampu ‘Hidup Melayu’ menyatu umat, tak mampu dasar sekular membentuk muafakat. Lain tak bukan , umat Islam mesti bersatu atas dasar Quran dan Sunnah.

Memang ada perselisihan antara individu dengan individu lain, golongan dengan golongan dan parti dengan parti lain. Buang ego parti, buang ego melayu dan buang ego kedudukan. Ambil Quran dan Sunnah sebagai penentu kebenaran dan hakim. Kalau ‘Hidup Melayu’ tak selari dengan Quran, buang jauh-jauh dalam lubuk buaya. Kalau undang-undang tak selari dengan Quran campak dalam gunung berapi, biar hangus tinggal debu.

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP