Tuesday, September 9, 2008

Puspakom:Sistem yang “salah” atau pelaksanaan yang “salah”.


Kisah Puspakom dengan BPR belum selesai lagi setelah beberapa minggu isu ini timbul. Baru-baru ini pula satu perkara hendak dilakukan. Sistem pemeriksaan kenderaan yang kini digunapakai Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (Puspakom) atau Puspakom Sdn Bhd akan dikaji semula oleh Kemementerian Pengangkutan.

Kebanyakkan penyelewengan yang berlaku akibat daripada kelemahan dalam pelaksanaannya bukan pada sistemnya. Seperti Rukun Negara. Kelemahan tidak berlaku pada Rukun Negara itu tetapi kelemahan berlaku pada pelaksanaan mencapai Rukun Negara. Difahamkan bahawa perjumpaan wakil Pakatan Rakyat (PR) yang terbaru, menjunjung rukun negara sebagai landasan pemerintahan.

Selain pelaksanaan yang baik, pemantauan juga harus diberi perhatian. Kegagalan sistem, pelaksanaan atau pemantauan mengakibatkan pembaziran. Ia juga akan menyusahkan rakyat terutamanya rakyat miskin dan sederhana.

Adalah sangat penting untuk meletakkan BPR dibawah Parlimen supaya intergriti SPR terpelihara dan kebebasan BPR membuat keputusan. Menjadi tanggungjawab rakyat untuk menegur pemerintah untuk melihat kemajuan Malaysia yang lebih baik.

Bukan Kementerian Pengangkutan sahaja yang patut dikaji tetapi semua jabatan perlu dikaji. SPR juga mesti dikaji. Undang-undang lapok mestilah diganti dengan undang-undang yang lebih baik. Biar pengundi berasa yakin dengan peranan SPR dan seterusnya meyakinkan pelabur-pelabur luar.

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP