Saturday, September 13, 2008

Rakyat nak lihat hasilnya.

Antara isu yang mendapat perhatian rakyat Malaysia pada masa ini ialah lawatan sebuah kelab ke Taiwan. Diberitakan lawatan ini bertujuan untuk mempelajari kemajuan bidang pertanian di negara tersebut. Dikhabarkan juga tentang berakhirnya lawatan itu lebih awal daripada jangkaan.

Rakyat nak lihat sejauh mana objektif lawatan iaitu untuk membangunkan industri pertanian di kawasan masing-masing apabila pulang ke Malaysia dapat dilaksanakan. Rakyat kira kelab ini juga melawat ke kandang-kandang babi di sana. Apa reaksi kelab tentang perancangan kerajaan Selangor untuk membuat kandang babi bersepadu dan moden.

Selepas ini, semenanjung Malaysia, Sabah dan Sarawak wajar menjadi jelapang makanan negara. Ilmu yang dikutip dari Taiwan mesti digunakan sebaik-baiknya. Rakyat memerlukan pertolongan untuk memajukan bidang pertanian. Karenah birokrasi mesti dikurangkan.

Rakyat mesti bertanya dan minta bantuan daripada pihak yang melawat ke Taiwan kerana mereka ini ‘penuh’ dengan ilmu bidang pertanian. Andaikata lawatan ini memberi manafaat kepada petani, pesawah dan penternak, tahniah diucapkan. Andaikata lawatan ini gagal membawa perubahan, maka satu kajian semula mesti dilakukan.

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP