Wednesday, October 29, 2008

Bila nak turun ooii...

Mana janjimu, dahulu apabila naik minyak diberi alasan minyak dunia naik. Jadi kena la ikut harga minyak dunia. Laaaa ni harga minyak dah turun di bawah 60 dolar setong, tak ikut harga minyak dunia pulak. Harga minyak di bawah dolar setong ni, jika dijual dengan harga pada masa ni dua ringgit lebih seliter, kerajaan dah ‘untung’ besar ni. Dalam keadaaan ekonomi gawat ni, berniaga dengan rakyat lebih senang berbanding berniaga dengan orang lain.

Dengar juga alasan bahawa harga minyak dunia turun hasil negara ‘petronas’ merosot. Dikira laa pulak hasil petronas yang merosot. Semasa naik harga minyak dunia naik, macam tak berapa nampak hasil negara naik. Seribu alasan diberi untuk menolong jutaan rakyat tetapi satu alasan untuk menolong kroni-kroni. Keluar duit KWSP untuk siapa? Adakah untuk rakyat jelata?


Untung jadi tauke besar kalau rugi ada orang nak tolong . Orang kebanyakan siapa nak tolong. Nak mapus ke.. nak merempat kee.. tiada siapa peduli. Jadila penasihat yang baik. Untung-untung dapat komesen jual kapala selam ke atau untung jual heli ke...jadi... bukan nak tolong tapi Along...

Thursday, October 23, 2008

Siapa yang kena?

Pengkhabaran rombakan kabinet dicanang dari luar negeri. Pak-pak mentri risau dan mungkin tak tidur lena takut-takut dipinggir dari jawatan. Congakan daripada penganalisis politik mengatakan orang ini dan orang itu tersenarai dan terkeluar.

Kalau diikut dari pandangan seseorang yang berpengalaman yang mencadangkan ‘ditenderkan’ jawatan dalam pemilihan, maka, bolehlah jawatan mentri juga di’tender’.

Team TiPieM terselamat atau ‘diselamatkan’ akan dapat dilihat semasa rombakan berlaku. PieM dijangka akan ‘bertindak’ kepada sesiapa yang dia mahu. TiPieM juga akan bertindak sesuatu dalam perkara ini. Akan dapat dilihat siapa yang kena dan siapa yang dikenakan.

Pelik juga ya, pengkhabaran ini dibuat dari luar negeri. Dah tak sempat balaik ke negeri atau tak dibuat sebelum ke luar negeri. Orang dalam negeri akan berkira-kira apabila mendengan pengkhabaran ini. Siapa agaknya yang akan sambut PieM balik nanti. Ramai ke mentri yang sambut. Orang Melaka sambut Shah Ruck Khan.

Dun Selangor: Tiada pembelian kereta baru untuk exco

SHAH ALAM, 23 Okt (Hrkh) - Kerajaan Pakatan Rakyat belum membeli sebarang kereta baru untuk kegunaan para exconya selain menggunakan kereta lama yang dipakai oleh exco kerajaan BN.

Menurut Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim, pembelian terakhir kereta Proton Perdana V6 Executive oleh kerajaan negeri pada Julai 2005 untuk kegunaan Menteri Besar manakala Dato' SUK pada Mei 2005, pegawai kerajaan pada 2006 dan pegawai kewangan negeri pada 2005.

Menjawab soalan lisan Amirudin Shari (KeADILan-Batu Caves) katanya, merujuk kos senggaraan setiap kereta untuk kegunaan Menteri Besar pada tahun 2005 sebanyak RM18,159; pada 2006 sebanyak RM15,000;� pada 2007 RM12,570 dan pada 2008 hanya RM8,600.
Katanya, kos senggaraan bagi kereta Dato' SUK berjumlah RM1,400 pada tahun 2006; RM6,600 bagi tahun 2007 dan pada 2008 setakat RM4,000.
Menurut beliau, kos senggaraan paling tinggi pada tahun 2007 iaitu sebanyak RM10,000 manakala penggunaan kereta untuk exco yang baru paling tinggi kereta kepunyaan exco kerajaan negeri, Yaakob Sapari iaitu RM110,000 dan Iskandar Abd Samad RM88,000.
Berhubung penukaran kereta bagi menjimatkan kos senggaraan katanya, buat masa ini kerajaan akan berhubung terus dengan Proton.
Katanya, walaupun pertukaran kereta itu bukan satu masalah besar tetapi jika kerosakan kereta boleh menghalang kecepatan tugas exco, kerajaan negeri akan memikirkan untuk menukarnya. - lanh_

sumber: http://www.harakahdaily.net

Sajak 'BOLA'

Berbentuk bulat
Berisi angin
Patuh kepada arahan
Kemana ditendang
Ke situ jua perginya

BOLA
Berebut-rebut ditengah padang
sumber rezeki
rezeki halal mendatang
rezeki haram mengundang
perlawanan diatur
siapa pemenang ditentu
penyokong gah bersorak
berlejuh air liur bertempik
memberi seribu harapan kemenangan
nun jauh mendatang
mengahbiskan RM untuk petrol yang mahal
tiket dicagar kemenangan
tapi yang dapat kehampaan

BOLA
ada tertangguh gaji
mana duit untuk makan buah padi
permainan tidak menjadi
penjaga gol menjadi goli
apa sudah jadi
bila nak berlaku reformasi
peminat setia menanti
jangan sampai bola jadi besi

Wednesday, October 22, 2008

Nak kerja di mana ya?

Berita tentang kemungkinan 50,000 pekerja Malaysia yang bekerja di Singapura khasnya dalam sektor elektronik berdepan risiko pemberhentian kerja kesan daripada kemelesetan ekonomi menarik untuk diperkatakan.

ke manalah agaknya kumpulan pekerja ini hendak bekerja. Agak-agaknya boleh hantar mereka ini ke ladang-ladang sawit kot tapi laa ni sawit dah turun harga. Yang best nya harga sawit turun, harga baja dan racun terus naik. 2, 3 orang bolehla jadi orang tengah jual baja dan racun. Yang lebih nak dihantar kemana?

Nak bekerja di kilang elektronik, kena bersaing dengan mat-mat dan minah-minah banggla. Gaji di Singapura yang mereka dapat sama dengan gaji 5 orang mat/minah banggla. Kompeni mana yang nak gajikan kereka mengikut atau setaraf dengan gaji di Singapura.

Menarik juga untuk dibicarakan ialah kenyataan TPM merangkap menteri keduikan menggambarkan bahawa Malaysia ‘terlepas’ dari krisis ekonomi dunia. Sepower-power Singapura pun terkesan dengan kegawatan ekonomi. Alahai negaraku, tanah tumpah negaraku. Mungkin negara GLOKAL ini ada kuasa ajaib seajaib C4 yang boleh menghancurkan objek.

Friday, October 17, 2008

Tawaran Untuk Bulan Ini Sahaja

Puasa 6 di bulan syawal, bukan sesuatu yang mudah. Berpuasa di saat orang lain makan minum suatu dugaan yang berat. Baru nak puasa, kadang-kadang ada rumah terbuka pulak. Sesuatu yang perlu diingat, bahawa ganjaran yang besar yang Allah janjikan kepada pemuasa yang berjaya melakukan perkara tersebut.

Nabi s.a.w ada menjelaskan ganjaran kepada mereka yang berpuasa enam hari pada Syawal melalui beberapa hadisnya, antaranya hadis diriwayatkan Muslim yang bermaksud: “Sesiapa berpuasa pada Ramadan, kemudian diiringi dengan (puasa) enam hari Syawal, maka dia seperti berpuasa satu tahun penuh.”

Rebutlah ganjaran yang besar ini sebelum syawal pada tahun ini berakhir. Penyokong dan pendokong jamaah Islam mesti mengambil peluang ini.

Penganjur Rumah Terbuka: Muka Tak Malu?

PM, TPM dan mentri-mentri sibuk mengadakan sambutan hari raya. Dengan bangganya mereka-mereka ini mengumumkan jumlah kehadiran tetamu. Sambutan diadakan gilang gemilang. Rakyat yang datang berasa kenyang, makan juadah yang disediakan.

Seorang petani, nelayan, pekerja swasta atau pekerja kerajaan yang ingin mengadakan rumah terbuka hari raya akan berusaha mengumpul duit poket untuk mencapai kehendak tersebut. Walau pun makanan tidak mewah dan kehadiran tidak ramai, mereka lebih bermaruah dari sudut moral dan akhlak. Rumah terbuka yang diadakan adalah hasil usaha kewangan sendiri. Bermaruah dan bermoralkah jika kita mengadakan jamuan, kenduri atau rumah terbuka menggunakan duit Rakyat untuk menjamu rakyat.

Cuba bayangkan , si A ambil duit si B untuk belanja makan si B? Si A suruh si B makan apa sahaja. Si A akan bayar bil menggunakan duit si B. Selepas itu si A akan beritahu orang ramai bahawa dia bangga menjamu si B.

Begitu al kisahnya majlis rumah terbuka. Jika begitu keadaannya, keluarga yang makan siput babi (bersamamu TV3) pun mampu mengadakan jamuan rumah terbuka. Sepatutnya puak-puak yang tidak bermaruah ini harus mencontohi sikap Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kelantan yang tidak pernah mengambil peruntukan puluhan ribu ringgit duit kerajaan untuk tujuan majlis rumah terbuka. Alahai rakyat sedarlah dan kenali siapa pemimpin anda? Pilihlah yang bermaruah dan tinggalkan yang “bermuka tak malu”.

Sunday, October 12, 2008

Penglibatan pelajar Islam dalam perarakan Buddha dibantah

KANGAR, 10 Okt (Hrkh) - Dewan Pemuda PAS Perlis (DPPPs) hari ini menghantar memorandum membantah penglibatan pelajar-pelajar Muslim yang menyertai pancaragam sekolah mengiringi perarakan patung berhala Baddha yang diadakan Selasa lalu.

Dalam insiden 7 Oktober lalu, seramai lapan orang pelajar Muslim Sekolah Menengah Kebangsaan Perlis (SMKPs) yang terlibat sebagai ahli pancaragam telah bersama-sama mengiringi perarakan upacara keagamaan tersebut bermula dari Tokong Sayur di hadapan bangunan KWSP ke tokong di Jalan Jubli Emas antara jam 9.00 hingga 9.30 malam.

Memorandum tersebut dihantar kepada Pengarah Jabatan Pelajaran Negeri Perlis, Pengetua SMKPs, Exco Agama Islam, Jawatankuasa Hadhari dan Pembangunan As-Sunnah Negeri Perlis, Jafperi Othman serta Pengarah Jabatan Hal Ehwal Agama Islam Perlis, Abdul malik Hussin.

Keempat-empat memorandum tersebut telah diserahkan sendiri oleh Ketua DPPPs, Ustaz Ya'akub Abu Seman dengan diiringi Exco DPPPs dan kawasan.

Dalam memorandum tersebut, DPPPs melahirkankan rasa kesal terhadap pengetua SMKPs yang melibatkan lapan orang pelajar Muslim sebagai ahli pancaragam sekolah mengiringi upacara keagamaan tersebut.

DPPPs juga memandang serius perkara ini kerana ia melibatkan soal aqidah umat Islam.

"Dan pihak kami terkilan dengan ketidakprihatinan ini serta kurangnya sensitiviti pihak sekolah dalam memahami dan membezakan perkara umum dan perkara keagamaan.

"Kami membantah sekeras-kerasnya penglibatan pelajar Muslim kerana perkara ini boleh menjejaskan aqidah mereka dan telah mengguris hati ibu bapa mereka serta umat Islam yang menyaksikan perarakan itu khasnya dan seluruh penduduk Perlis yang meletakkan dasar negeri ini yang menjunjung tinggi al-Quran dan As-sunnah," kata Ustaz Ya'akub ketika membacakan intipati memrandum tersebut.

Selain itu, DPPPs turut menuntut pihak sekolah memohon maaf kepada ibu bapa atau waris para pelajar yang terlibat.

Di SMKPs, memorandum diserahkan kepada Penolong Kanan, Eniom a/l Endin kerana Pengetua sedang bercuti.

Eniom bagaimanapun menerima baik memorandum ini dan sedar akan kesilapan yang berlaku kerana membiarkan pelajar Muslim menyertai upacara terbabit.

Begitu juga, memorandum yang diserahkan kepada Timbalan Pengarah Pelajaran, Abdul Hadi Harun serta Exco Agama diterima baik dan masing-masing berjanji untuk mengambil berat tentang hal ini.

Dalam pada itu, Mufti Perlis, Dr Mohd Asri Zainul Abidin juga telah mengeluarkan surat bantahan kepada Pengarah Jabatan Pelajaran Perlis berkaitan perkara yang sama.

Beliau turut membantah sekeras-kerasnya penglibatan pelajar Muslim tersebut dan berharap pihak berkenaan dapat mengambil tindakan segera memperbetulkan keadaan ini. - mns

http://www.harakahdaily.net/

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP