Wednesday, October 22, 2008

Nak kerja di mana ya?

Berita tentang kemungkinan 50,000 pekerja Malaysia yang bekerja di Singapura khasnya dalam sektor elektronik berdepan risiko pemberhentian kerja kesan daripada kemelesetan ekonomi menarik untuk diperkatakan.

ke manalah agaknya kumpulan pekerja ini hendak bekerja. Agak-agaknya boleh hantar mereka ini ke ladang-ladang sawit kot tapi laa ni sawit dah turun harga. Yang best nya harga sawit turun, harga baja dan racun terus naik. 2, 3 orang bolehla jadi orang tengah jual baja dan racun. Yang lebih nak dihantar kemana?

Nak bekerja di kilang elektronik, kena bersaing dengan mat-mat dan minah-minah banggla. Gaji di Singapura yang mereka dapat sama dengan gaji 5 orang mat/minah banggla. Kompeni mana yang nak gajikan kereka mengikut atau setaraf dengan gaji di Singapura.

Menarik juga untuk dibicarakan ialah kenyataan TPM merangkap menteri keduikan menggambarkan bahawa Malaysia ‘terlepas’ dari krisis ekonomi dunia. Sepower-power Singapura pun terkesan dengan kegawatan ekonomi. Alahai negaraku, tanah tumpah negaraku. Mungkin negara GLOKAL ini ada kuasa ajaib seajaib C4 yang boleh menghancurkan objek.

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP