Thursday, November 13, 2008

Racun berjenama PPSMI membunuh bahasa

Pengajaran dan Pembelajaran Sains dan Matematik dalam Bahasa Inggeris (PPSMI) yang dilaksanakan sejak 2003 sangat gagal. Setiap hari rungutan demi rungutan dibangkitkan oleh ibu bapa. Rungutan juga diutarakan oleh tokoh-tokoh besar negara tentang ‘kegagalan’ PPSMI ini. Pak menteri yang menjaga pendidikan tetap nak menegakkan benang yang basah. Kununnya murid seronok sangat belajar Matematik dan Sains dalam Bahasa Penjajah.

Dikatakan bahawa 57 peratus calon telah menjawab soalan menggunakan Bahasa Inggeris . Dengan angka ini, didakwa calon selesa untuk menggunakan Bahasa Inggeris amatlah dangkal dan cetek hujjah ini. Mana mungkin soalan dwibahasa boleh dibuat rumusan sedemikian. Adakah tiada kebarangkalian calon membaca dan memahami soalan dalam bahasa ibunda dan menjawab dalam bahagian Bahasa Inggeris?

Kalau sakit, Hisham Udin pergi jumpa doktor pakar dan ikut nasihat doktor pakar ini. Tetapi apabila bahasa sakit, Hisham Udin tak jumpa pakar bahasa dan tak dengar nasihat pakar bahasa. Bila pakar bahasa (Bahasa Melayu, Cina & India) menyatakan kegagalan PPSMI dan mendesak kembalikan kepada bahasa ibunda, pesakat bernama Hisham Udin ini tak percaya.

Murid bukan sahaja ‘bodo’ Matematik dan Sain tetapi ‘bodo’ bahasa ibunda. Bahasa ibunda sedikit masa lagi seperti sampah yang disepah-sepah . rakyat semua kaum mendesak dikembalikan pelajaran Matematik dan Sain dalam bahasa ibunda. Jika desakan ini tak dipedulikan, ayuh bangun dan bertindak pada pilihanraya ke-13 nanti dengan menolak BN dan bersama Pakatan Rakyat untuk masa depan bangsa dan bahasa.

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP