Tuesday, December 23, 2008

Ekonomi Malaysia: gawat ke tidak?

Teringat lagi penegasan TPM, suaminya Ros (yang dikhabarkan membeli 14 utas jam tangan bernilai jutaan ringgit) terhadap keteguhan ekonomi negara sedikit masa dahulu. Katanya Malaysia terlepas dari kegawatan ekonomi. Belum pun habis tahun 2008 ni, berapa ramai pekerja yang diberhentikan. Tidakkah itu tanda ekonomi gawat? Yang dicakap tidak sama dengan apa yang berlaku. Harian metro hari ini melaporkan bakal perberhentian pekerja beramai-ramai. Sama-sama nilai siapa yang bohong.


Mahu henti 4,749 pekerja
Oleh Faizatul Farlin Farush Khan
KUALA LUMPUR: Sehingga semalam, 102 majikan kebanyakannya dari industri elektronik sudah memaklumkan kepada Kementerian Sumber Manusia, hasrat mereka untuk memberhentikan 4,749 pekerja secara berperingkat mulai Januari hingga Mac depan, berikutan masalah ekonomi global ketika ini.

Menteri Sumber Manusia, Datuk Dr S Subramaniam (gambar), berkata daripada jumlah berkenaan, Januari mencatatkan pemberhentian pekerja paling tinggi iaitu seramai 3,111 pekerja, diikuti 1,523 (Februari) dan 115 (Mac).

Beliau berkata, majikan yang berhasrat memberhentikan pekerja dikehendaki membayar faedah penamatan kerja kepada pekerja terbabit tidak kurang daripada yang sudah ditetapkan mengikut Akta Kerja 1955.

“Majikan perlu membayar 10 hari gaji bagi setiap tahun perkhidmatan jika pekerja sudah bekerja kurang dua tahun atau 15 hari gaji bagi setiap tahun perkhidmatan jika pekerja berkhidmat antara dua hingga lina tahun dan 20 hari gaji bagi setiap tahun perkhidmatan jika pekerja sudah berkhidmat lebih lima tahun.
“Jabatan Tenaga Kerja (JTK) kementerian akan sentiasa membuat pemantauan dan mengambil tindakan tegas jika terdapat mana-mana majikan yang gagal,” katanya pada sidang akhbar di sini, semalam.
Beliau berkata, majikan yang gagal mematuhi arahan melaporkan pemberhentian pekerja dalam tempoh sekurang-kurangnya 30 hari sebelum melaksanakan tindakan terbabit kepada Kementerian Sumber Manusia, boleh didenda tidak lebih RM10,000 bagi setiap satu kesalahan.
sumber:

Sunday, December 21, 2008

Dapat RM 2000 seorang.


Bernama melaporkan bahawa Felda akan mula membayar bonus insentif produktiviti berjumlah RM144.44 juta kepada peneroka yang setia bersama agensi itu mulai minggu depan.

Laporan itu juga menyebut bahawa seramai 84,581 orang peneroka Felda di seluruh negara terlibat yang puratanya mendapat RM2000 seorang.

Suatu yang menarik daripada pengumuman ini ialah pernyataan kepakaran Felda dalam isu penanaman semula. Benarkah benar Felda lebih pakar dalam penanaman semula sawit berbanding peneroka itu sendiri? Persoalan ini mestilah dianalisis dengan teliti.

Untuk membuat perbandingan dan mendapat maklumat sebenar, peneroka dan pembaca boleh mendapatkan jawapan dari buku Persatuan Anak-Anak Felda (ANAK) yang diketuai oleh Mazlan Aliman yang bertajuk “Felda, Dulu Tolong, Sekarang Along !!“.

Friday, December 19, 2008

Tazkiran Jumaat:

Riyadhus Shalihin – Taman Orang-orang Shalih

Bab 1
Keikhlasan Dan Menghadhirkan Niat Dalam Segala Perbuatan,Ucapan Dan Keadaan Yang Nyata Dan Yang Samar

Allah Ta'ala berfirman:
"Dan tidaklah mereka itu diperintahkan melainkan supaya sama menyembah Allah, dengan tulus ikhlas menjalankan agama untuk-Nya semata-mata, berdiri turus dan menegakkan shalat serta menunaikan zakat dan yang sedemikian itulah agama yang benar." (al-Bayyinah: 5)

Allah Ta'ala berfirman pula:
"Samasekali tidak akan sampai kepada Allah daging-daging dan darah-darah binatang kurban itu, tetapi akan sampailah padaNya ketaqwaan dan engkau sekalian." 1 (al-Haj: 37)

Allah Ta'ala berfirman pula:
"Katakanlah - wahai Muhammad 2,sekalipun engkau semua sembunyikan apa-apa yang ada di dalam hatimu ataupun engkau sekalian tampakkan, pasti diketahui juga oleh Allah." (ali-lmran: 29)

1. Dari Amirul mu'minin Abu Hafs yaitu Umar bin Al-khaththab bin Nufail bin Abdul 'Uzza bin Riah bin Abdullah bin Qurth bin Razah bin 'Adi bin Ka'ab bin Luai bin Ghalib al-Qurasyi al-'Adawi r.a. berkata: Saya mendengar Rasulullah s.a.w. bersabda 3:
"Hanyasanya semua amal perbuatan itu dengan disertai niat-niatnya dan hanyasanya bagi setiap orang itu apa yang telah menjadi niatnya. Maka barangsiapa yang hijrahnya itu kepada Allah dan RasulNya, maka hijrahnya itupun kepada Allah dan RasulNya. Dan barangsiapa yang hijrahnya itu untuk harta dunia yang hendak diperolehinya, ataupun untuk seorang wanita yang hendak dikawininya, maka hijrahnyapun kepada sesuatu yang dimaksud dalam hijrahnya itu."
(Muttafaq (disepakati) atas keshahihannya Hadis ini)

Diriwayatkan oleh dua orang imam ahli Hadis yaitu Abu Abdillah Muhammad bin Ismail bin Ibrahim bin Almughirah bin Bardizbah Alju'fi Albukhari, - lazim disingkat dengan Bukhari saja -dan Abulhusain Muslim bin Alhajjaj bin Muslim Alqusyairi Annaisaburi, - lazim disingkat dengan Muslim saja - radhiallahu 'anhuma dalam kedua kitab masingmasing yang keduanya itu adalah seshahih-shahihnya kitab Hadis yang dikarangkan.

Keterangan:
1 Orang-orang di zaman Jahiliyah dulu jika menginginkan atau mengharapkan keridhaan Tuhan, mereka sembelihlah unta sebagai kurban, lalu darah unta itu disapukan pada dinding Baitullah atau Ka'bah. Kaum Muslimin hendak meniru perbualan mereka itu, lalu turunlah ayat sebagaimana di atas.
2 Semua uraian yang tertera antara -.... - adalah tambahan terjemahan dari kami sendiri untuk memudahkan pengertiannya dan gampang memahamkannya. Harap Maklum
3 Saidina Umar bin Khaththab r.a. itu adalah seorang khalifah dari golongan Rasyidin yang pertama kali menggunakan sebutan Amirul mu'minin pemimpin sekalian kaum mu'minin. Beliau adalah khalifah kedua sepeninggal Rasulullah s.a.w. Panggilan Amirul mu'minin itu lalu dicontoh dan diteruskan oleh khalifah Usman dan Ali radhiallahu 'anhuma, juga oleh para khalifah Bani Umayyah, Bani Abbas dan selanjutnya. Jadi di zaman khalifah Abu Bakar sebutan di atas belum digunakan. Adapun Abu Hafs itu adalah gelar kehormatan bagi Sayidina Umar r.a. Abu artinya bapak, sedang hafs artinya singa. Beliau r.a. memperoleh gelar Bapak Singa, sebab memang terkenal berani dalam segala hal, seperti dalam menghadapi musuh di medan perang, dalam
menegakkan keadilan di antara seluruh rakyatnya dan tanpa pandang bulu dalam meneterapkan hukuman kepada siapapun. Ringkasnya yang salah pasti ditindak dengan keras, sedang yang teraniaya dibela dan dilindungi.

Wednesday, December 17, 2008

Jangan Ambil Separuh-separuh

khabar beritanya, satu Forum “Hak-hak Melayu di Bawah Artikel 153” telah dianjurkan Umno Bahagian Shah Alam dengan mendengar pendapat Prof Datuk Dr Ramlah Adam.



Tokoh ini, Prof Datuk Dr Ramlah Adam mengajak hadirin “celik sejarah” atau tahu sejarah mereka sendiri dan sejarah Kesultanan Melayu Melaka perlulah dibanggakan. Sejarah membuktikan kerajaan negeri-negeri beraja pada masa ini berasaskan kepada Kesultanan Melayu Melaka.




Sejarah Kesultanan Melayu Melaka semestinya dikaji dan difahami secara keseluruhan. Jangan hanya diambil juzuk-juzuk atau sebahagian sahaja. Perlu juga difahami antara keunggulan Kesultanan Melayu Melaka ialah pelaksanaan perundangan Islam dalam undang-undang. Hukum hudud dan qisas menjadi pegangan. Terbukti keamaanan dan kemampuan hukun Islam ini diterjemahkan dalam negara Malaysia.




Kesungguhan pelaksanaan hukum ini mendapat sambutan dan tanggungjawab pemimpin pada masa itu harus diambil teladan dan panduan pemimpin masa ini. Pelaksaan hukum ini memberi keyakinan kepada pedagang-pedagang berurusan di Melaka. Hak-hak mereka terpelihara oleh perlembagaan. Kemajuan Kesultanan Melayu Melaka dipacu oleh kekuatan pegangan agama oleh pemimpin dan masyarakatnya.




Diulangai lagi supaya sejarah Kesultanan Melayu Melaka mesti difahami dan diambil iktibar secara keseluruhan, tidak diambil apa yang dikehendaki sahaja. Prof Datuk Dr Ramlah Adam mesti tersenyum dengan komen rumputkarpet8.blogspot.com ini.

Monday, December 15, 2008

Bersukanlah tanpa dosa

Soalan:

Dengan hormatnya sukacita dipohonkan fatwa berhubung dengan perkataan 'Carlsberg' pada pakaian, untuk kegunaan dan rujukan Unit Kawalan Akidah dan Syara'iah, Jabatan Hal Ehwal Syara'iah, Kementerian Hal Ehwal Ugama, Negara Brunei Darussalam.


Jawapan:

الحمد الله الفتاح الوهاب الهادى إلى الحق والصواب، والصلاة والسلام على رسوله خاتم الأنبياء والرسل، وآله وصحبه أجمعين.

Dalam dunia perniagaan berbagai-bagai cara dibuat untuk melaku atau melariskan sesuatu barangan atau jenama itu. Di sinilah peranan iklan dengan segala macam caranya. Salah satunya ialah dengan menulis nama barang di atas baju, dengan tujuan supaya barang itu dikenali, diminati lalu pengguna akan tertarik dan membelinya.

Carlsberg ialah jenama bagi sejenis minuman keras atau sejenis arak. Khamr atau arak itu adalah haram. Perkara ini telah jelas dan maklum kepada umat Islam.

Pengharaman arak bukan sahaja kepada yang meminumnya, bahkan meliputi segala yang berkaitan dengan pemerosesannya, membawa kepada orang yang menghidangkannya dan lain-Iainnya. Semua orang yang berurusan bagi tujuan-tujuan berkaitan dengan arak .akan mendapat laknat Allah dan RasulNya, sebagaimana perkara ini disebut oleh Rasulullah Shallallhu 'alaihi wasallam:

عن شبيب سمعت أنس بن مالك أو حدثنى أنس قال لعن رسول الله صلى الله عليه وسلم فى الخمر عشرة عاصرها ومعتصرها والمعصورة له وحاملها والمحمولة له وبائعها والمبيوعة له وساقيها والمستقاة له حتى عد عشرة من هذا الضرب.

Maksudnya: "Daripada Syabib, saya mendengar Anas bin Malik (atau: Anas meriwayatkan kepadaku), dia berkata: "Rasulullah Shallallahu 'alaihi wasallam melaknat perihal arak kepada sepuluh orang; orang yang memerahnya, orang yang menyuruh memerahnya, orang yang meminta dibuatkan arak, orang yang membawanya, orang yang meminta dibawakan arak, orang yang menjualnya, orang yang meminta dibelikan arak, orang yang memberi minum arak. orang yang minta diminumkan arak, sehingga Baginda menghitung . sepuluh daripada jumlah ini, (Hadis riwayat Ibnu Majah).

Apabila perkataan Carlsberg itu dilabel atau digambar di atas baju, maka tiada lain tujuannya ialah untuk mempromosi, melaris atau mengiklankan Carlsberg itu supaya ianya diminati dan akhirnya akan dibeli. Ini sudah tentu akan menguntungkan syarikat pengeluarnya.

Maka sesiapa jua yang memakai baju yang ada padanya Carlsberg itu sarna ada disedari atau tidak, telah menolong untuk memperkenal, mempromosi dan melariskan jualan Carlsberg.

Oleh sebab Carlsberg itu sejenis arak, maka memakai baju yang ada padanya nama jenama ini adalah termasuk dalam tegahan umum oleh Allah:
ولا تعاونوا على الأثم والعدون

Tafsirnya: "Dan janganlah kamu bertolong-tolongan pada melakukan dosa (maksiat) dan permusuhan. "
(Surah Al-Maidah: 2)


Tidak syak lagi mempamerkan Carlsberg itu tidak sunyi daripada tujuan mempromosi dan memperkenalkan minuman itu supaya ianya lebih dikenali dan diminati sehingga akhimya membawa lebih laris dan lebih laku minuman arak itu. Jika pemakainya ada tujuan sedemikian, maka si pemakai itu telah menolong pada yang haram. Atau jika dia tiada bertujuan yang demikian itu, namun apa jua caranya, sekurang-kurangnya secara tidak langsung dia masih sahaja boleh dianggap menolong perkara-perkara haram seperti yang disebutkan di atas.

Oleh hal yang demikian, bagi mengelakkan orang-orang Islam daripada memakai baju yang ada padanya jenama Carlsberg itu yang boleh menjerumuskan mereka kepada haram, maka adalah menjadi kewajipan kerajaan Islam untuk tidak membenarkan pengedaran atau menarik balik pengedaran mana-mana baju yang mengandungi jenama arak seperti Carlsberg atau yang seumpamanya.


Negara asal : Brunei darussalam

Badan yang mengisu fatwa : Jabatan Mufti Kerajaan, Jabatan Perdana Menteri, Negara Brunei Darussalam.
Penulis/Ulama : Pehin Datu Seri Maharaja Dato Paduka Seri Setia Ustaz Haji Awang Abdul Aziz bin Juned, Mufti Kerajaa
Tarikh Diisu : 1998
sumber:http://infad.usim.edu.my

Sunday, December 7, 2008

Nampaknya Tiada Siapa Pun Yang Belajar Daripada Tragedi Highlands Towers, Kata Musa Hitam


Oleh Alan Ting

KUALA LUMPUR, 7 Dis (Bernama) -- "Nampaknya tiada siapa pun yang belajar daripada tragedi itu (Highland Towers)."

Itulah reaksi bekas Timbalan Perdana Menteri Tun Musa Hitam apabila diberitahu mengenai kejadian tanah runtuh yang mengorbankan empat nyawa di Taman Bukit Utama dan Taman Bukit Mewah di Bukit Antarabangsa di sini pada Sabtu.

"Sudah bertahun-tahun tragedi itu berlalu dan hari ini insiden seperti itu berlaku lagi, (juga) mengakibatkan kematian," katanya kepada Bernama ketika dihubungi di Amsterdam.

Anak lelaki Musa, Rashid Carlos dan isterinya Rozita, adalah antara 48 orang yang terkorban apabila sebuah daripada tiga blok kondominium Highland Towers di Taman Hillview, terletak 1.5km dari tempat kejadian tanah runtuh pada Sabtu, runtuh pada 11 Dis, 1993.

"Ia satu memori yang amat tidak menyenangkan, sungguh memilukan. Saya sendiri yang mengalaminya. Harapan ialah agar siapa jua yang bersalah mesti menerima hukuman," kata Musa.

Tragedi Highland Towers mengejutkan seluruh negara memandangkan kejadian seumpama itu julung kali berlaku dalam sejarah negara sejak merdeka.

Bagaimanapun kisah yang menyayat hati itu tidak berakhir di situ sahaja kerana terdapat beberapa lagi insiden berkaitan tanah runtuh yang berlaku di kawasan berkenaan, malah ada di antaranya mengakibatkan kematian.

Satu insiden yang sangat ketara berlaku pada 4.35 pagi, 20 Nov, 2002 apabila tanah runtuh meranapkan banglo dua tingkat milik Pengerusi Affin Bank Bhd Jen (B) Tan Sri Ismail Omar.

Isteri beliau, Puan Sri Azizah Abdul Aziz, anak lelakinya Hijaz, dua menantu dan dua cucu serta dua pembantu rumah warga Indonesia terkorban apabila banglo berkenaan ditimpa tanah runtuh.

Banglo bekas pegawai tentera itu terletak kira-kira 300m dari Highland Towers.

-- BERNAMA

http://www.bernama.com/bernama/v3/bm/news.php?id=376880

Untuk jawapan yang dipersoalkan oleh banyak pihak, mengapa pelbagai peristiwa yang berlaku, masih wujud pembangunan di kawassan Bukit Antarabangsa ini... sila tanya khir Toyo bekas MB Selangor.

Friday, December 5, 2008

kerajaan pusat tak nak ikut ke...

Selangor bergerak berpuluh-puluh langkah ke hadapan dengan menaikkan garis kemiskinan. menurut Menteri Besar Selangor, Tan Sri Dato' Abdul Khalid Ibrahim,garis kemiskinan yang ditentukan oleh kerajaan negeri, iaitu mereka yang berpendapatan bawah RM1,500 sebulan dianggap miskin. "Di Selangor sahaja masih terdapat 30 peratus rakyat yang berada di bawah garis kemiskinan.


Di peringkat nasional, bila lagi hendak dinaikkan ? dengar TiPieM kata, ekonomi Malaysia tidak terjejas dengan krisis ekonomi dunia yang berlaku. Ekonomi negara tetap kukuh dan macam-macam lagi yang dicanang kununnya puak juak ni tersangat terpandai mentadbir ekonomi. Waduh-waduh, sedih sungguh bagi rakyat miskin yang terbiar dibawah rejim BieN. Akhirnya, yang miskin makin miskin yang kaya makin kaya.

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP