Wednesday, December 17, 2008

Jangan Ambil Separuh-separuh

khabar beritanya, satu Forum “Hak-hak Melayu di Bawah Artikel 153” telah dianjurkan Umno Bahagian Shah Alam dengan mendengar pendapat Prof Datuk Dr Ramlah Adam.



Tokoh ini, Prof Datuk Dr Ramlah Adam mengajak hadirin “celik sejarah” atau tahu sejarah mereka sendiri dan sejarah Kesultanan Melayu Melaka perlulah dibanggakan. Sejarah membuktikan kerajaan negeri-negeri beraja pada masa ini berasaskan kepada Kesultanan Melayu Melaka.




Sejarah Kesultanan Melayu Melaka semestinya dikaji dan difahami secara keseluruhan. Jangan hanya diambil juzuk-juzuk atau sebahagian sahaja. Perlu juga difahami antara keunggulan Kesultanan Melayu Melaka ialah pelaksanaan perundangan Islam dalam undang-undang. Hukum hudud dan qisas menjadi pegangan. Terbukti keamaanan dan kemampuan hukun Islam ini diterjemahkan dalam negara Malaysia.




Kesungguhan pelaksanaan hukum ini mendapat sambutan dan tanggungjawab pemimpin pada masa itu harus diambil teladan dan panduan pemimpin masa ini. Pelaksaan hukum ini memberi keyakinan kepada pedagang-pedagang berurusan di Melaka. Hak-hak mereka terpelihara oleh perlembagaan. Kemajuan Kesultanan Melayu Melaka dipacu oleh kekuatan pegangan agama oleh pemimpin dan masyarakatnya.




Diulangai lagi supaya sejarah Kesultanan Melayu Melaka mesti difahami dan diambil iktibar secara keseluruhan, tidak diambil apa yang dikehendaki sahaja. Prof Datuk Dr Ramlah Adam mesti tersenyum dengan komen rumputkarpet8.blogspot.com ini.

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP