Saturday, March 28, 2009

14 Pasukan Bersaing Rebut Piala Emas Khir Johari

Sukan


28 Mac, 2009 18:44 PM


KUALA LUMPUR, 28 Mac (Bernama) -- Sebanyak 14 pasukan termasuk juara bertahan Kuala Lumpur akan bersaing bagi merebut Piala Emas Khir Johari edisi ke-46 yang akan berlangsung mulai 7 hingga 11 April ini di Stadium Titiwangsa, di sini.

Setiausaha Agung Persatuan Sepak Takraw Malaysia (PSM), Datuk Arshad Yahaya berkata selain Polis Diraja Malaysia (PDRM) dan Angkatan Tentera Malaysia (ATM), selebihnya adalah pasukan negeri.

"Bagi memastikan keseimbangan, empat pasukan yang mara ke separuh akhir tahun lepas, iaitu Kuala Lumpur, Terengganu (naib juara), Kelantan dan Melaka (separuh akhir) akan diletakkan di dalam empat kumpulan berasingan," katanya kepada pemberita di Kompleks Majlis Sukan Negara, Keramat di sini Sabtu.

Arshad berkata kejohanan ini merupakan kejohanan pembuka tirai di peringkat kebangsaan pada tahun ini sebelum disusuli beberapa kejohanan tempatan dan antarabangsa yang lain.

"Semua pemain skuad elit negara dilepaskan untuk beraksi di bawah bendera negeri masing-masing kecuali beberapa pemain yang mengalami kecederaan," katanya.

Kejohanan yang diperkenalkan sejak 1962 itu akan mempertandingkan format berpasukan (tiga regu) bersaing satu pusingan dengan dua pasukan teratas setiap kumpulan layak ke suku akhir.

Juara akan membawa pulang piala bersama RM5,000, naib juara RM3,000 dan masing-masing RM1,000 bagi dua pasukan yang layak ke separuh akhir.

Ditanya sama ada PSM bercadang mengubah format pertandingan dengan memasukan acara-acara lain seperti beregu sejajar dengan perkembangan di peringkat antarabangsa, Arshad berkata ia tidak akan dilakukan.

"Kita telah mempunyai kejohanan-kejohanan lain untuk acara seperti beregu bagi tujuan pembangunan, jadi untuk Piala Emas Khir Johari, ia adalah bagi tumpuan berpasukan," katanya.

Mengenai ketiadaan pasukan Perlis, Sarawak dan Labuan dalam kejohanan kali ini, Arshad berkata ketiga-tiga pasukan itu mungkin mengalami masalah kewangan.

"PSM tidak boleh berbuat apa-apa kecuali memberi subsidi dari segi kos untuk memastikan mereka menyertai setiap kejohanan yang dianjurkan, cuma mereka perlulah mencari dana sendiri," katanya.

Kumpulan A: Kuala Lumpur, Negeri Sembilan, Pahang.

Kumpulan B: Terengganu, Sabah, Angkatan Tentera Malaysia (ATM).

Kumpulan C: Melaka, Kedah, Selangor, Johor.

Kumpulan D: Kelantan, Pulau Pinang, Perak, PDRM.



sumber: bernama.com

Tuesday, March 24, 2009

PNSB beri Balkis lebih RM5 juta

Saidah Hairan
Tue | Mar 24, 09 | 7:57:36 pm MYT

SHAH ALAM, 24 Mac (Hrkh) - Anak syarikat kerajaan negeri, Pemodalan Negeri Selangor Berhad (PNSB), memperuntukkan sumbangan RM1 juta setiap tahun bermula tahun 2002 hingga 2007 kepada Badan Amal dan Kebajikan Isteri-isteri Wakil Rakyat Selangor (Balkis).


Ketua Eksekutif PNSB, Datin Khairiah Abu Hasan yang menjadi saksi kelima dalam siasatan Jawatankuasa Pilihan Khas Mengenai Keupayaan Kebertanggungjawab dan Ketelusan (Selcat) memaklumkan jumlah sumbangan sepanjang tempoh itu sebanyak RM5,186,588.20.



Beliau yang menjadi Ketua Eksekutif sejak tahun 2007 mengakui semua program Balkis akan diberi sokongan daripada PNSB.



Khairiah turut mengakui mempunyai hubungan rapat dengan Yang Dipertua Balkis, Datin Zaharah Kechik (isteri mantan Menteri Besar, Dato' Seri Dr Mohd Khir Toyo).


Pada tahun 2003 PNSB telah menyumbangkan RM1.65 juta kepada Balkis dan sebanyak RM148,280 diperuntukkan dalam majlis perkahwinan saudara baru seramai 50 orang.



PNSB membayar jamuan makan untuk jemputan 1,400 orang hampir RM90,000 selain bayaran tempahan kek RM5,000, kombo MBSA RM9,000 dan hiasan dalaman RM19,000.



Pengerusi Selcat adalah Teng Chang Khim (DAP) manakala AJK adalah Haniza Talha (KeADILan-Taman Medan), Azmin Ali (KeADILan-Bukit Antarabangsa), Saari Sungib (PAS-Hulu Klang), Edward Lee Poh Lin (DAP-Bukit Gasing), Sulaiman Abdul Razak (BN-Permatang) dan Ismail Sani (BN-Dusun Tua).




Pada hari kedua siasatan dijalankan dua orang wakil BN, Sulaiman Abdul Razak dan Ismail Sani tidak hadir.



Setelah diajukan soalan daripada Jawatankuasa Selcat, Khairiah mengakui pada 14 Oktober 2003 PNSB telah memberi wang tunai sebanyak RM240,000 kepada Setiausaha Balkis ketika itu untuk membeli hamper di mana Balkis turun ke program 'Bersamamu' sempena bulan Ramadan.



Beliau turut mengakui PNSB memberi sumbangan kepada Balkis sebanyak RM5,000 untuk diagihkan kepada 48 kawasan DUN bagi meraikan warga emas dan orang miskin pada bulan Ramadan.



Pengakuan beliau menyebabkan Azmin mengajukan soalan; "Pada tahun 2003 ada 54 Dun, enam Dun diwakili pembangkang dan sudah jelas bahawa 48 Dun dikuasai BN. Apakah PNSB terlibat secara langsung dengan permainan politik BN ketika itu?"



Bagaimanapun, soalan itu tidak dapat dijawab oleh Khairiah.



Lebih menarik dan mengejutkan Jawatakuasa Selcat, pada tahun 2004 PNSB memberi sumbangan kepada Khir Toyo yang menjadi Menteri Besar ketika itu sepasang jaket jenama 'Summer Man' bernilai RM3,600 sempena sambutan Tahun Baru Cina.



Dalam satu majlis berbuka puasa September 2006, PNSB sekali lagi membayar RM13,000 kepada saudara kandung Zaharah Kechik, Abdul Malik Kechik untuk pakej jamuan dan nyanyian.



Khairiah diingatkan berulang kali oleh Teng supaya memberi penjelasan dengan betul kerana ia dibuat setelah beliau melakukan perakuan bersumpah.



Ini berikutan banyak persoalan yang diajukan oleh Jawatankuasa Selcat tidak dapat dijawab oleh Khairiah terutama dalam isu pengeluaran wang tunai yang melibatkan ratusan ribu kepada Balkis. - lanh_




sumber: harakahdaily.net/

Sunday, March 8, 2009

Pesanan daripada Baginda.

Beberapa 'Penaung Negeri' dari beberapa negeri membuat pesanan atau ingatan supaya bangsa Melayu tidak menderhaka kepada baginda . Sultan Selangor, Kelantan, Perlis dan beberapa lagi telah menyuarakan kebimbangan tentang keadaan semasa.

Antara pesanan baginda ialah orang Melayu jangan lupa diri dengan menghina sendiri bangsa Melayu. Di tengah-tengah ingatan baginda, berlaku himpunan 100K menentang PPSMI. Himpunan menandakan rakyat mendengar dan menyanjungi nasihat baginda untuk mempertahankan bangsa melalui Bahasa Melayu.

Istilah 'Bahasa Jiwa Bangsa' memang tepat. Hilang bahasa hilanglah bangsa. Golongan yang menghilangkan tulisan jawi dan menghilangkan Bahasa Melayu sebagai bahasa ilmu Sains dan Matematik adalah orang Melayu sendiri yang memperjuangkan slogan 'Hidup Melayu'. Golongan slogan 'Hidup Melayu' inilah yang sepatutnya menginsafi dan jangan menderhaka kepada nasihat baginda sultan.

Friday, March 6, 2009

UMNO PENDERHAKA KEPADA SULTAN

nizar-sultanMedia cuba memutar belitkan perkataan derhaka yang diucapkan oleh YAB Ir Datuk Seri Haji Nizar Menteri Besar Perak ketika mengadap sembah Duli Yang Maha Mulia Sultan Perak pada 5hb Feb 2009.



Apabila YAB Ir Datuk Seri Haji Nizar tidak bersetuju supaya beliau meletak jawatan, sebaliknya mencadangkan supaya Dewan Undangan Negeri dibubarkan maka inilah istilah yang kena disebut iaitu “sembah patik sembah derhaka”. Ini bahasa istana. Bukan bahasa percakapan dengan Saad jual putu mayong. Kenapa media dan pemimpin Umno di negara ini pekak badak sangat sampai tidak reti bahasa yang perlu digunakan dalam istiadat dengan istana. Mereka ini tidak lulus Bahasa Malaysia ka? Sampai tidak faham penggunaan bahasa rasmi di istana.



Sebenarnya Umno dan beberapa pemimpin Umno penderhaka kepada sultan di negara ini. Beberapa peristiwa yang tercatat dalam sejarah bagaimana pemimpin Umnolah penderhaka dan menjatuhkan martabat raja-raja Melayu bukan pemimpin Pakatan Rakyat.



1. Pengasas Umno Dato’ Onn Jaafar dibuang daripada istana Johor pada tahun 1920 dan membawa diri ke Singapura kerana kritik Sultan atas isu harta.



2. Tahun 1974 Tan Sri Gahzali Jawi (bapa Dato’ Seri Tajul Rosli) yang tidak mahu meletak jawatan Menteri besar Perak, walaupun perjanjian asal dia hanya hendak pegang dua tahun sahaja. Apabila sampai masanya dia tidak mahu lepas jawatan. Sultan Idris murka dan bernazar tidak mahu cukur jambang, selagi Ghazali Jawi tidak mahu letak jawatan. Bukankah ini derhaka namanya. Tiba-tiba Tajul Rosli kata Umno tidak pernah derhaka tidak pernah ucap macam Nizar.( UM 12/2/09). Tindakan bapanya kepada Sultan Perak apa pula maknanya.



3.Begitu juga pada tahun 1979 kes Dato’ Rahim Bakar bekas Menteri besar Pahang yang berselisih dengan Sultan pahang. Media pro Umno mengkritik sultan secara terbuka.



4.1983 Umno hendak meminda supaya kuasa YDP Agong mengenai pengistiharan dharurat dikurangkan maka Umno membelasah Raja-Raja Melayu kerana menolak cadangan tersebut.



5.Pada tahun 1991 dalam Persidangan Agung Umno, Sultan Kelantan dihentam secara terbuka kerana menyebabkan Umno kalah di Kelantan.



6. Dalam Persidangan Agung Umno juga perwakilan Umno meminta harta raja disiasat. Berita ini dilaporkan oleh Utusan Malaysia muka surat depan. Apakah ini bukan derhaka?



7.Satu demontrasi dan hantar memorandum kepada Sultan Kelantan telah dibuat oleh pemimpin Umno Kelantan. Kenapa FRU tidak tembak gas? Apakah ini bukan derhaka namanya.?



8.Pada 18hb Jan 1993 Pindaan Perlembagaan Persekutuan yang membolehkan raja di bawa ke mahkamah.Apabila Raja-Raja Melayu minta tangguh pindaan ini, maka media mengkritik secara terbuka salah laku raja.



9.Beberapa siri rapat umum haram Umno di A.Setar, Bagan Datoh, Seremban, Batu Pahat dan Melaka untuk menunjuk sokongan pada Tun Mahathir dan mengecam raja-raja Melayu.



10.Sebab itu Ku Li dengan sinis menyatakan “Mana satukah yang lebih merbahaya Pindaaan 1993 atau tindakan rakyat tidak menunjukkan hormat pada sultan Perak pada 6/2/09. Beliau tidak bersetuju dengan tindakan Karpal saman Sultan Perak, tetapi beliau menyatakan Karpal membuat suatu perkara yang dibenarkan oleh perlembagaan yang pemimpin Umno yang beri laluan pada tahun 1993. (Star On Line 17/2/09). Tiba-tiba sekarang Umno pula menjerit marah kepada Karpal. Sepatutnya orang Umno kena buat demo depan pejabat Umno. Saya yakin hak yang pergi demo itu memang zero IQ, yang tidak sedar bahawa pemimpin merekalah yang menjatuhkan martabat raja sehingga boleh dibawa ke mahkamah.



11.Peristiwa pertabalan Tengku Ibrahim Inderaputera untuk mengganti Sutan Ismail Putera 29hb April 1993 di Ketereh Kelantan oleh Dato’ Anwar Musa . Ini lagi memalukan, apakah ini bukan derhaka atau kurang ajar namanya?.



12.Kenyataan biadab Shahidan Kasim bekas MB Perlis mengatakan “ Sultan Kelantan sekarang tidak layak menduduki takta dia ada bukti” (BH 11hb Jun 1993.)



13.Dato’ Mohd Taib kata Nizar derhaka, Dia lupakah yang dia bawa lari Ku Yah (puteri Sultan Selangor kahwin lari sampai Sultan murka). Apakah ini bukan derhaka?.



14. 23 daripada 24 ADUN Terengganu ugut boikot angkat sumpahDato’ Mohd Said selepas pilihanraya 2008. Mereka buat kenyataan terbuka menyanggah pihak istana dan mahu Idris Jusuh juga jadi MB Terengganu. Manakala penyokong Umno pula mengatakan sultan binatang. Kenapa polis tidak tangkap mereka yang demo dan hina sultan. Apakah pihak polis buta sampai tidak tahu siapa yang pegang kain rentang yang menghina sultan sebagai binatang. Kenapa polis boleh tangkap mereka yang demo di depan istana Kuala Kangsar 6hb Feb 2009.



15. Shahidan Kasim boikot perlantikan Dr Isa Sabu sebagai MB Perlis , bukankah ini derhaka namanya.



Sekarang jelas siapa derhaka dan tidak hormat Raja. Siapakah penderhaka sebenarnya di negara ini. Jawabnya tentulah pemimpin Umno . Pemimpin Umno hanya menggunakan istana untuk talian hayat mereka sahaja. Mereka bukan jujur, merekalah yang menjatuhkan martabat raja-raja Melayu. Sebab itu kita lihat dalam Media Pro Umno sudah tidak lagi membangkit isu derhaka, kerana mereka silap. Rakyat sekarang bukan zaman purba hidup di dalam gua, tetapi rakyat sudah ada maklumat melalui langit terbuka. Maklumat rakyat boleh korek melalui hujung jari sahaja.




sumber: http://idrisahmad.wordpress.com

Sunday, March 1, 2009

Inikah Islam kita?

Masyarakat manusia pada hari ini sesungguhnya hidup dalam bencana. Bencana besar yang saya maksudkan di sini ialah berlakunya krisis nilai. Krisis ini menimpa hampir ke semua peringkat dan golongan masyarakat termasuk umat Islam itu sendiri. Akibat dari krisis tersebut mengundang pelbagai polemik, kecelaruaan sikap dan tindakan, kegawatan berkaitan isu agama, moral, sosial, politik dan lain-lainnya.

Apakah punca krisis ini berlaku? Banyak faktor sebenarnya yang membawa kepada terjadinya krisis tersebut. Antaranya ialah penolakan manusia dan egonya mereka untuk kembali kepada Islam yang tulen, terhadnya kebebasan untuk menyampaikan maklumat dan ilmu yang sebenar selain bangsa Melayu itu sendiri dijajah oleh kuasa asing lebih kurang 500 tahun lamanya. Segala perkara boleh berlaku dan berubah sepanjang tempoh tersebut.

Hari ini umat Melayu Islam boleh dikatakan mewarisi Islam yang telah bercampur aduk dengan ideologi, budaya, adat resam yang pelbagai, antaranya :



3. Islam Warisan

atau juga disebut Islam secara keturunan. Golongan ini memahami Islam yang telah bercampur dengan pelbagai adat istiadat dan budaya amalan resam masyarakat. Amalan-amalan tersebut sebati sehingga menjadi kemestian dan sunnah pula terkadang diabaikan. Amalan mengadakan kenduri marhaban dan mencukur jambul dengan air yang diletakkan di dalam kelapa yang ditebuk kadang-kadang lebih didahulukan berbanding sunnah tahnik (belah mulut dengan kurma), sedeqah dengan kadar timbangan berat rambut bayi, akikah dan sebagainya. Kenduri marhaban yang diadakan tidak dilibatkan ibadah akikah. Demikianlah juga adat mengkebumikan uri secara luar biasa, diikat bayi dengan benang hitam sebagai tangkal, adat persandingan ketika perkahwinan, adat membatal air sembahyang, kenduri arwah dan tahlil 7 hari berturut-turut, adat membaca Al-Qur’an di kubur 7 atau 40 malam berturut-turut dan lain-lain lagi. Segala adat istiadat ini diamalkan oleh sesetengah masyarakat melayu Islam dengan beranggapan ianya satu kemestian.

fikir dan renungkan adakah Islam kita pada hari ini adalah Islam warisan?

sumber: sebahagian dari artikel Hazmidibok

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP