Thursday, April 23, 2009

Anak pasangan tukar agama mesti kekal agama asal: Kabinet

KUALA LUMPUR: Kabinet memutuskan anak kepada pasangan yang menukar agama yang masih di bawah umur hendaklah dibesarkan mengikut agama asal mereka semasa melangsungkan perkahwinan.

Perkara itu diumumkan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Seri Nazri Aziz pada sidang media di Bangunan Parlimen, tengah hari ini.

Ia sebagai langkah penyelesaian jangka panjang bagi menangani isu tukar agama dan berkaitan dengan kes K Pathmanaban yang membawa anaknya memeluk Islam, baru-baru ini.

sumber:bharian.com.my

komen: jika benar laporan berita ini, satu lagi episod duka bagi umat islam Malaysia. kabinet mencerobohi hak-hak mahkamah syariah dalam menentukan hukum islam dijalankan di negara ini. banyak inplikasi akan berlaku kesan daripada keputusan kabinet ini. keputusan ini diambil dari pandangan akal manusia yang cetek atau bersumberkan Al Quran , Hadis, ijma' dan Qias? mengapa apabila nak buat keputusan tentang ekonomi, akan ambil pandangan ekonomi. tetapi apabila sampai bab agama , tidak diambil pandangan ahli agama untuk membuat keputusan tentang agama. mana dia jamil khir, menteri agama, Dr Masyitah, Mufti2 dan menteri2 yang ada fahaman agama.

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP