Tuesday, May 26, 2009

146 Siri Tangkapan

"Mengikut data yang dikumpulkan oleh SUARAM dalam bulan Mei sahaja sebanyak 146 siri tangkapan telah dibuat, kebanyakkan keatas individu yang terlibat dalam perhimpunan aman.
Harakah daily.net

Hak Asasi Manusia yang memberikan kebebasan mengadakan himpunan aman diakui oleh dunia dan Perlembagaan Malaysia . Di negara lain , himpuanan di benarkan. Pihak polis hadir sebagai pengawal kepada himpunan tersebut bukannya sebagai penghalang.

Usahkan halang, siap dengan pakaian perisai dan belantan pihak polis menghalang himpunan aman. Jauh lebih teruk, sehingga menggunakan ‘jentera meriam air’ terhadap peserta himpunan yang tidak bersenjata. Itu yang berlaku di negara Malaysia.

Beberapa hari lepas, dikhabarkan, himpunan majlis hari jadi yang hendak dilakukan di hadapan pejabar DAP, diganggu oleh pihak polis. Ya, majoriti rakyat bersetuju untuk menjaga dan menyayangi negara. Rakyat tidak mahu kekacauan berlaku. Rakyat berhimpun tanpa senjata dan mengikut adab-adab tamadun kelas pertama. Tindakan mereka berhimpun betul dan tindakan pihak berkuasa salah pertimbangan.

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP