Friday, May 22, 2009

Kisah Perak: Peluang MP Lompat.

keputusan Mahkamah Rayuan mendapati keputusan Mahkamah Tinggi pada 11 Mei lepas adalah salah menjadi satu lagi sejarah negara. Satu perkara untuk renungan ialah keputusan pemecatan Nizar yang tidak berlaku dalam DUN dan perlantikan Dr Zamri menjadi pelbagai tafsiran.


Pandangan umum daripada perkara ini ialah Menteri Besar boleh diganti apabila mendapat tandatangan atau akuan daripada majoriti DUN dengan tidak perlu dibawa ke dalam persidangan DUN dan usul tidak percaya kepada Menteri Besar.


Allah Maha Besar dan Maha Berkuasa. Takdir Allah, jika selepas ini majoriti Ahli Parlimen bersetuju bersama PR dan terus mengadap Yang Di Pertuan Agong dan mendapat perkenan, maka Perdana Menteri boleh diganti tanpa perlu melalui Parlimen. Betulkah demikian?


Jangan BieN marah pulak jika perkara sebegitu berlaku. Dalam keadaan sekarang tidak mustahil perubahan MP BieN ke arah PR berlaku. MP Sabah dan Sarawak boleh melompat bila-bila masa sahaja jika tuntutan kemajuan negeri dianaktirikan. MP semenanjung juga boleh membuka mata prestasi kerajaan Pakatan Rakyat di Kelantan, Selangor dan Kedah yang telus dan berjiwa rakyat.

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP