Thursday, July 2, 2009

Ada Masa Merajuk Dan Ada Masa Salah Faham.

Lumrah satu keluarga, yang terdiri daripada mak, ayah, abang, kakak, adik, datuk , nenek, pak saudara, emak saudara, sepupu, dua pupu, tiga pupu dan berpupu-pupu adakalanya ada yang merajuk. Kadang-kadang adik merajuk dengan abang kerana berebut permainan. Abang bukan nak ambil lama permainan, beberapa ketiga akan diberi kembali permainan kepada adiknya. Kadang-kadang lari masuk bilik, buat-buat menangis. Merajuk itu pun bukannya lama dan akan kembali berbaik-baik.

Adakalanya, pupu papan akan salah faham dengan antara satu sama lain . tak datang umah la sekejab. Waktu raya dan kenduri kendara akan datang kembali. Masa salah faham, akan ada perkataan-perkataan yang dikeluarkan. Kadang-kadang kata tak nak dah duduk serumah. Cari umah lain. Tapi sampai bila. Lambat laut akan balik dan berbaik-baik juga. Orang tua pun , janganlah melatah jika ada sedikit sebanyak perselisihan antara anak buah. Gunakan kebijaksanaan untuk mengatasi masalah seperti mencabut rambut dalam tepung. Orang tua yang bijak juga akan faham pepatah air yang dicincang tak akan putus.

Begitulah adat resam dalam Pakatan Rakyat dalam isu DAP Kedah nak keluar dari kerajaan PR negeri. Biarlah pimpinan PR pusat menyelesaikan masalah kecil ini. Masakan masalah besar boleh diselesaikan, inikan pula masalah kecil. Cuma, jangan melatah kerana orang yang melatah akan mengeluarkan perkataan dan perbuatan di luar kewarasannya.

1 comments:

Kasturi July 3, 2009 at 9:31 AM  

Dap kedah keluar pakatan sebab roboh kandang sembelih babi yang tak berlesen tu saja. Dia peduli apa dengan pakatan, Hati kawan dia tak jaga sikit pun. Pas pula sangat jaga hati 'kawan-kawan' pakatan sampai ust Nasha dan Hj Hadi pun dia orang suruh masuk umno dan dikata pengkhianat. Emosi sungguh orang macam ni. Sebenarnya pengkhianat tu ialah orang yang tidak mahu mendamaikan sesama islam walaupun dihulurkan tangan persahabatan.

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP