Thursday, October 29, 2009

Golongan miskin dan sederhana kena lagi...

Golongan miskin dan sederhana kena lagi apabila 'kereta tua' dikenakan syarat yang ketat. orang kaya je yang boleh pakai kereta baru. beli dan tukar yang baru apabila habis bayar. agaknya rakyat "Golongan miskin dan sederhana" didahulukan apabila "dipaksa" membeli kereta baru. Golongan miskin dan sederhana nak hidup cukai jalan dan insuran pun puas kumpul duit. Terima kasih laa kerajaan kerana terus menindas golongan bawahan.

perhatikan sebahagian daripada laporan berikut.

Kajian Semula NAP Tangani Banyak Isu Ekosistem Auto, Kata PEDA

KUALA LUMPUR, 28 Okt (Bernama) -- Dasar Automotif Nasional (NAP) baharu menangani banyak masalah dalam ekosistem automotif, kata Persatuan Peniaga Proton Edar Malaysia (PEDA).

Presiden PEDA, Armin Baniaz Pahamin berkata dasar itu menangani tiga aspek utama yang penting dalam ekosistem Proton.

"Ia terutama, menangani konflik persaingan dua pembuat kereta nasional yang tidak menyokong satu sama lain, selain menyediakan arah tuju masa depan yang pragmatik menjelang pelaksanaan Perjanjian Perdagangan Bebas (FTA)," katanya dalam satu kenyataan di sini.

"Ia menetapkan secara khusus mengenai pentingnya peniaga Bumiputera dalam rangkaian dan isu kritikal yang dihadapi oleh vendor, selain menangani keseluruhan pasaran automotif yang tepu dan tidak berkembang."

Armin Baniaz berkata orang ramai akan mendapat manfaat daripada ekonomi berasaskan keberkesanan kos yang diperoleh dengan mengekalkan segmen pasaran khusus dalam bahagian pasaran domestik bagi Proton.

Beliau berkata walaupun projek kereta nasional kedua, yang dilancarkan pada 1994, bertujuan melengkapkan Proton dan meningkatkan keluaran produk automotif tempatan, kedua-duanya kini bersaing untuk segmen pasaran yang sama, yang membahagikan penguasaan pasaran.

"Keadaan itu menyebabkan pengeluaran yang rendah (bagi kenderaan dalam segmen yang sama), kapasiti pengeluaran di bawah paras penggunaan kedua-dua pengilang yang tidak berubah yang memburukan lagi segme pasaran," kata Armin Baniaz.

PEDA juga menyambut baik arahan jelas dalam meningkatkan penyertaan Bumiputera dalam rangkaian pengedaran.

Bagaimanapun, pengedaran 100 peratus milik Bumiputera yang kini minoriti dengan jumlah kurang daripada 20 peratus dalam rangkaian pengedaran, perlu dikekalkan, katanya.

Pengecualian cukai/duti ke atas nilai peningkatan eksport bagi kenderaan dan alat ganti/komponen dan pengurangan atau pemansuhan secara berperingkat-peringkat duti import, akan menjadi pemangkin untuk menarik rakan strategik Proton.

Pemeriksaan tahunan mandatori ke atas kenderaan melebihi 15 tahun sebagai langkah pertama ke arah melaksanakan Dasar Akhir Hayat Kenderaan merupakan langkah baik dan selari dengan negara maju lain, kata PEDA.

PEDA bagaimanapun berharap dasar pelupusan yang diperkenalkan menerusi pakej ransangan kewangan kedua, wajar diteruskan terutama ketika momentum sedang meningkat.

"Meskipun jumlah yang ditawarkan untuk melupuskan kenderaan berusia 10 tahun ke aras sangat rendah, ia patut menjadi opsyen berdasarkan purata jumlah kenderaan lama yang relatifnya tinggi di Malaysia," kata Armin Baniaz.

"Pelupusan kereta-kereta lama sangat penting untuk industri automotif kita yang agak tepu. Pengenalan Dasar Akhir Hayat Kenderaan akan menangani pasaran automotif kita yang tepu selain mengatasi isu alam sekitar dan tahap keselamatan kenderaan di jalan."

Pemberhentian berperingkat import alat dan komponen terpakai, termasuk kenderaan potong, akan memanfaatkan semua pihak, orang ramai, vendor Proton serta peniaga khidmat servis sah, katanya.


sumber
-- BERNAMA

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP