Sunday, December 27, 2009

7 peristiwa ajaib dunia

Kisah tragis, tragedi kehilangan dua enjin jet pejuang F-5E Tentera Udara Diraja Malaysia (TUDM), mengundang banyak kepelikan. Kalau dunia mempunyi 7 tempat ajaib, maka peristiwa ini termasuk dalam 7 peristiwa ajaib dunia.

Mula-mula kedengaran berita kehilangan enjin ini, ingatkan enjin jet mainan budak-budak. Maklumlah budak-budak ada macam-macam alat permaianan. Ada kapal layar , kereta lumba, lori balak dan ada juga jet pejuang. Tak hairanlah kalau jet pejuang tu boleh hilang. Kadang-kadang ada bawah katil, terselit celah almari dan masuk dalam longkang. Jet tu budak-budak letak dalam poket dan lari-lari lalu terjatuh dalam parit.

Enjin jet pejuang TUDM yang hilang boleh ke masuk dalam poket? Mustahil, mustahil. Budak-budak yang ada jet mainan pun pening kepala memikir enjin yang besar boleh hilang. Tapi rasanya memang enjin jet tu ‘masuk poket’ iaitu hasilnya enjin itu yang masuk dalam poket.

Para pengkaji sejarah mesti membuat kajian sama ada pernah berlaku atau tidak pernah berlaku sebuah negara merdeka yang kehilangan enjin jet pejuang. Bukan satu enjin tetapi 2 enjin.

Budaya di Malaysia yang tiada intergriti, selalunya ada apa-apa yang berlaku tiada siapa yang nak bertangggungjawab. Semua buat dek jee. Bangunan runtuh dan roboh sana sini, menteri kerja raya buat ‘bodo je’ macam tak de apa-apa berlaku. Kes enjin hilang pun, menteri bertanggungjawab buat dek je kan. Kalau di negara luar , biasanya menteri tersebut akan meletak jawatan tanda kebertanggungjawabannya kepada amanahnya.

Selepas ini, apa pulak yang hilang? Tunggu.............pendedahan seterusnya.

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP