Friday, February 5, 2010

Demonstrasi: Polis jangan amal 'double standard'

Ali Hashim
SEBERANG JAYA, 5 Feb: Setiausaha Agung Parti Keadilan Rakyat (PKR), Saifuddin Nasution Ismail mengecam Polis Diraja Malaysia (PDRM) kerana mengamakan sikap 'double standard' dalam membenarkan demonstrasi diadakan di negara ini.

Menurut beliau, lagi sikap 'double standard' yang dipamerkan oleh pihak polis itu membuktikan bahawa mereka telah tidak menjalankan tanggungjawab dan amanah yang telah dipertanggungjawabkan kepada mereka untuk bersikap adil dan saksama dalam memberi dan menangani demonstrasi yang diadakan dalam negara ini.


Kita mahu lihat sama ada polis akan bersikap adil atau tidak kepada rakyat negara ini yang berbeza fahaman politik. Jika dulu semasa Pakatan Rakyat (PR) menganjurkan demonstrasi 'Bersih', demonstrasi PPSMI, demonstrasi mansuhkan ISA dan banyak lagi bantahan yang kita lakukan, awal-awal lagi mereka telah siap sedia dengan FRU dan 'water cannon' mereka.


"Tapi kali ini kita mahu lihat mereka bersikap adil kepada perhimpunan yang akan diadakan oleh Umno dan Barisan Nasional (BN) yang dinamakan atas nama 30 NGO Melayu untuk berdemonstrasi dan berarak ke Komtar.


Dalam pada itu 'Perhimpunan Sedaq' seperti mana edaran yang diterima adalah anjuran 30 pertubuhan bukan kerajaan (NGO) Melayu yang bersimpati dan bersemangat memperjuangkan orang Melayu tanpa mengira fahaman politik.


Menurut edaran tersebut, pengangkutan bas percuma disediakan kepada penduduk di sebelah pulau sehinggalah ke Seberang Perai.


Saifuddin juga berkata, Umno dan BN cuba mendalangi perhimpunan itu dengan menggunakan nama NGO bagi mengaburi mata masyarakat bahawa ia adalah satu perhimpunan aman yang dibenarkan.


"Kita sebagai rakyat harus sedar bahawa Umno dan BN ini sudah tidak patut lagi dibiarkan untuk terus berkuasa. Selagi mereka berkuasa maka selagi itulah kerakusan dan penyalahgunaan kuasa, rasuah yang berleluasa dan amanah yang sepatutnya dilaksanakan oleh mereka secara adil tidak mereka lakukan.


"Setelah mereka merasakan kedudukan mereka terancam dan sokongan rakyat kepada mereka semakin pudar, maka mereka ciptakan satu rekaan baru dengan modus operandi yang sama mereka lakukan sebelum ini untuk menarik balik dokongan rakyat yang sudah semakin terhakis terhadap mereka.


Oleh itu, kita harus sedar dan jangan terpedaya dengan cara dan taktik halus yang sedang diatur oleh Umno dan BN dalam memerangkap minda rakyat supaya terperangkap dengan cara dan taktik yang mereka sedang laksanakan," katanya lagi.


Beliau berkata demikian semasa menyampaikan ceramah di tapak ekspo, di sini. Turut hadir dalam majlis tersebut ialah Ketua Penerangan PAS Pusat, Ustaz Idris Ahmad dan kepimpinan Pakatan Rakyat Negeri Pulau Pinang.


maklumat dari :-

http://www.harakahdaily.net

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP