Sunday, February 14, 2010

PAS bukan hak Pak Lah Seorang.

Semua kejadian Allah bergerak mengikut sistem yang juga ditentukan oleh Allah taala. Cakerawala ada sistemnya, tumbuh-tumbuhan ada sistemnya, binatang-binatang ada sistemnya, lebih-lebih lagi manusia sudah pasti ada sistemnya. Beroganisasi tidak ketinggalan dengan sistemnya.

Sesuatu yang lari dari sistem akan menjadi salah dan terpesong. Matahari akan hancur jika tidak mengikut sistemnya. Dalam berorganisasi, Walaupun diri individu berasa pendapatnya yang betul bukan sistem yang betul menunjukkan diri individu itulah yang tidak betul. Sudah pasti sistemlah yang betul kerana ia diolah, dibuat dan disusun serta dipersetujui oleh ahli-ahlinya.

Sistem dalam organisasi boleh ditentukan kebetulannya dengan cara muzakarah, musyawarah, perbincangan dan kajian-kajian. Ia tidak boleh dibetulkan secara individu.

Daripada laporan akhbar, Pak Lah Karim menggambarkan dirinya yang betul dengan tindakannya sedangkan sistem jamaah sudah menentukan saluran-saluran untuk tindakan bagi ahli yang berasa ketidakpuashatian dalam berjamaah. Seseorang itu tidak boleh mengubah organisasi tetapi organisasilah yang boleh mengubah individu.

PAS bukan hak Pak Lah Karim seorang dan bukan juga hak Pengerusi Lembaga Disiplin seorang. PAS hak semua. Ahli-ahlinya yang bersetuju dengan sistem yang ada. Jika ada pendapat untuk memperbaiki sistem yang ada, sudah pasti ada saluran yang ditetapkan oleh jamaah.

Islam mengajar umatnya supaya membuat sesuatu dengan niat yang betul. Tidak cukup dengan niat yang betul sahaja tetapi mesti dengan tindakan juga mesti betul. Pak Lah Karim, ikutlah sistem berjamaah dan jangan buat sistem sendiri. Sahabat-sahabat sayangkan anda tetapi sahabat-sahabat lebih sayangkan jamaah.

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP