Friday, April 2, 2010

Teguran tanda kasih.

Apa tanda kasih seseorang kepada seorang yang lain? Contohnya, apabila si A melakukan kesalahan tetapi si B hanya memerhati dan buat tak tahu je, tanda kasihkah si B kepada si A?

Sudah pasti kalu si B kasihkkan si A, maka dia akan menugur perbuatan si A yang salah kerana si B takut kalau si A nanti akan dihumban Allah ke neraka kerana kesalahannya. Kasih si B itu bukan hanya untuk di dunia sahaja tetapi untuk kebaikan akhirat juga.

Kesalahan manusia dengan manusia, bolehlah dimaaf atau diampunkan oleh manusia itu sendiri. Manusia lain tidak boleh memaafkan kesalahan individu yang membuat salah kepada orang lain. Inikan pula kesalahan yang dilakukan adalah kesalahan kepada Allah Taala. Mana mungkin manusia boleh memaafkan kesalahan manusia lain terhadapa Allah. Bolehkah si A memafkan kesalahan si B yang tinggal solat? Atau bolehkan si A memaafkan kesalahan si B yang minum arak?

Semua orang Islam di sesebuah negeri itu mesti menegur kesalahan yang dilakukan oleh bos mereka jika mereka menyayangi bos mereka itu. Mereka kena sayangkan bos, supaya bos mereka di akhirat kelak tidak diazab oleh Allah Yang Maha Berkuasa.

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP