Sunday, May 16, 2010

2 PRK: Analisis awal mentaliti pengundi.

Calon Pakatan Rakyat yang diwakili DAP menang dengan majoriti tipis 398 undi di Pilihanraya Kecil Sibu membangkit rasa berahi kepada penganalis politik setelah Barisan Nasional menang di Hulu selangor.

Isu yang dibawa Barisan Nasional ke Sibu sama dengan isu yang dibawa di Hulu selangor. Isu pembangunan dan janji-janji politik.

Jika dikira janji bantuan di Sibu melebihi daripada janji di Hulu Selangor. Perkampungan pak-pak Menteri dengan Perdana menteri yang turun dua tiga kali ke Sibu masih gagal menambat hati pengundi.

Isu beribu-ribu ahli PKR keluar parti juga dimainkan. Begitu la setiap kali berlaku pilihanraya kecil, akan diuar-uarkan ahli PKR, DAP dan PAS keluar parti.

Daripada PRK Hulu Selangor dan PRK Sibu menggambarkan bahawa pengundi kini sudah celik kuasa undi yang ada pada mereka. Bolehkah dikatakan pengundi di Sibu lebih ‘cerdik’ daripada pengundi di Hulu Selangor?

Apa pun, ahli Pakatan Rakyat (PAS, DAP, PKR mesti terus berjuangan untuk membebaskan negara ini daripada kuasa yang zalim.

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP