Thursday, June 24, 2010

JPJ Tidak Saman Sesuka Hati - KP

KUALA LUMPUR, 23 Jun (Bernama) -- Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) tidak sesuka hati menyaman pengguna jalan raya, sebaliknya tindakan menyaman merupakan salah satu kaedah untuk mendidik pengguna jalan raya supaya berbudi bahasa dan bersopan santun semasa menggunakan jalan raya.

"Saman adalah langkah untuk mewujudkan kesedaran pengguna jalan raya agar menghormati undang-undang, kerana sikap pemandu dikenal pasti menjadi punca utama nahas di jalan raya yang meningkat setiap tahun.

"Apabila mereka mematuhi peraturan, kita tidak akan mengeluarkan saman sesuka hati atau mengeluarkan kompaun.

"Kita juga dapat menyelamatkan nyawa dan mengelakkan kecederaan dialami pemandu," kata Ketua Pengarah JPJ, Datuk Solah Mat Hassan kepada Bernama.

Beliau berkata JPJ mengeluarkan kira-kira 10,000 saman dalam sehari di seluruh negara, kebanyakannya berpunca daripada sikap ambil mudah pengguna jalan raya dan suka melanggar peraturan jalan raya.

Katanya beberapa inisiatif baru, termasuk membuat pindaan kepada Akta Pengangkutan Jalan (APJ) 1987 akan dilakukan untuk memantapkan tindakan penguatkuasaan JPJ.

Ketua Pengarah Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS), Dr Ahmad Farhan Mohd Sadullah berkata peranan pihak penguatkuasa adalah untuk memberi peringatan kepada pengguna jalan raya supaya tidak melanggar peraturan, memastikan pesalah akan serik dengan kesalahan mereka dan tidak mengulanginya lagi.

"Sekiranya sasaran tersebut dicapai, maka penguatkuasaan boleh dianggap telah berkesan dan berjaya," katanya.

Pensyarah Kanan Jabatan Senibina Universiti Putra Malaysia (UPM) Dr Mohamad Fakri Zaky Jaafar pula berkata selain menyaman, cara lain yang boleh menghukum pesalah jalan raya ialah dengan mengenakan tindakan khidmat masyarakat.

"Ini kerana jika saman dinaikkan dari kadar RM300 sekarang, ia akan memberi tekanan terutama kepada mereka yang berpendapatan rendah," katanya.

sumber: bernama.com.my


komen rumputkarpet:- kerajaan banyak dapat duit dengan saman. dalam keadaan yang digembar gemburkan ekonomi baik, dilaksanakn saman ini meragukan. fikir-fikirkan...


Monday, June 21, 2010

Selamat Hari Bapa

ke laut mencari pari,
persediaan program hari keluarga
selamat hari bapa ucapan diberi,
untuk bapa-bapa yang berjasa

penonton melihat acara memanah
ditepi padang penjaja berjual,
bapa pemimpin diberi amanah
jangan lalai nanti disoal

pergi bekerja di kilang roti
dipastikan juga bersih persekitaran,
bapa contoh sudah pasti
Rasullullah yang tiada bandingan

seluruh dusun ditanam kelapa,
untuk dijual di sesetiap pekan
jasa bapa jangan dilupa
di dunia gembira di kubur doakan

Friday, June 18, 2010

RTM membohongi kami...

“RTM membohongi kami. Daripada promosi di televisyen, mereka cakap macam siarkan semua perlawanan secara langsung, tapi banyak yang tidak. Malah perlawanan secara langsung yang disiarkan pula kebanyakannya tidak menarik,” kata seorang pembaca.


Seorang lagi pengirim berkata: “Saya berasa sungguh dukacita dengan RTM kerana tidak menyiarkan siaran perlawanan bola sepak Piala Dunia sebagaimana diiklankan yang mengatakan RTM1 dan RTM2 sebagai penyiar berlesen untuk siaran langsung. Kalau tidak mampu, mungkin lebih baik berikan kepada stesen televisyen lain. Jangan sampai RTM dicop pembohong.” Diminta mengulas, Ketua Pengarah Penyiaran, Kementerian Penerangan, Komunikasi dan Kebudayaan (KPKK), Datuk Ibrahim Yahya menjelaskan RTM sebagai penyiar berlesen cuma diberikan hak menyiarkan siaran secara langsung hanya untuk 35 daripada 64 perlawanan keseluruhan.

hmetro.com.my


Begitulah sebahagian daripada luahan rasa peminat bola sepak yang kecewa dengan RTM. memang dipersetujui sangat apa yang diperkatakan oleh peminat bola tersebut. RTM tidakboleh salahkan peminat kerana kesalahan itu datangnya dari mereka. RTM yang mencanang "riuh sekampung" tentang hak penyiaran dan promisi "gila-gila" mereka itu.

'Kebodohan' Domenech sebabkan Perancis hampir tersingkir: Zidane



2010/06/18

BEKAS bintang bola sepak Perancis, Zinedine Zidane hadir untuk  menyaksikan perlawanan yang membabitkan pasukan negaranya bertemu Mexico  pada Kejohanan Piala Dunia 2010 FIFA di Stadium Peter Mokaba,  Polokwane, Afrika Selatan, awal pagi tadi. - Foto AFP
BEKAS bintang bola sepak Perancis, Zinedine Zidane hadir untuk menyaksikan perlawanan yang membabitkan pasukan negaranya bertemu Mexico pada Kejohanan Piala Dunia 2010 FIFA di Stadium Peter Mokaba, Polokwane, Afrika Selatan, awal pagi tadi. - Foto AFP
MEXICO: Lagenda bola sepak Perancis, Zinedine Zidane meletakkan kesalahan total kepada jurulatih negara itu, Raymond Domenech selepas juara Piala Dunia 1998 itu hampir tersingkir awal daripada saingan Piala Dunia Afrika Selatan.

Zidane, yang menjadi tonggak kemenangan Perancis mendakap Piala Dunia 12 tahun lalu percaya, Domenech melakukan kesilapan dalam memilih pemain selepas dikejutkan Mexico 2-0 dalam perlawanan kedua peringkat kumpulan, awal pagi tadi.

Zidane berkata, kebodohan Domenech dengan meletakkan Yoann Gourcuff di bangku simpanan sedangkan pemain itu berupaya membawa corak permainan kreatif amat sukar untuk dipercayai. “Jurulatih itu yang membuat keputusan dan saya tidak setuju dengannya," kata Zidane kepada stesen televisyen Mexico, Televisa.

“Saya amat kecewa kerana Perancis langsung tiada satupun percubaan memburu jaringan dan tiada apa untuk diletakkan harapan. Oleh itu, malam ini pasukan yang terbaik memenanginya.

"Perancis tidak bermain dengan baik dan mereka pula berdepan pasukan yang terbaik. Mexico lebih hebat daripada Perancis dari segi fizikal," katanya. - AFP

bharian.com.my

Tuesday, June 15, 2010

PESAN TOK GURU PRESIDEN KEPADA PEMUDA-PEMUDA ROMPIN

DEWAN PEMUDA

42. Para pemuda adalah tenaga hadapan dan masa depan
kepada perjuangan ini, mereka perlu diisi dengan ilmu, memiliki akidah
perjuangan yang mantap di seluruh peringkat untuk melahirkan
pemuda yang boleh menjadi rajaalut taghyir, yang akan menggerakkan
perubahan dalam negara kita. Kita mahu generasi Pemuda PAS yang
memiliki kualiti dalam aspek amal jama’ei dan Islami, amal siyasi,
kebajikan dan dakwah. Fikrah yang jelas ini, ditambah pula dengan
kekuatan fizikal dan semangat yang berkobar, perlulah digandingkan
dengan kematangan supaya tindakan mereka adalah penuh dengan
hikmah.

43. Pemuda juga adalah pelapis kepada kesinambungan
perjuangan Islam, kerana itu mereka perlu digandingkan dengan
kepimpinan yang lebih lama dalam melaksanakan tugas kepimpinan.
Kecergasan merekalah yang akan banyak membantu seluruh saf
kepimpinan dalam melaksanakan tugas yang mencabar.

44. Peranan Dewan Pemuda perlu diperkasakan lagi dengan
kemampuan menangani golongan muda yang menjadi sasaran
serangan pemikiran dan budaya negatif yang bertujuan jahat terhadap
masa depan mereka. Dekatilah mereka, bawa dan pimpinlah generasi
muda yang ada diserata tempat dalam negara kita ini kepada cahaya
Islam yang akan menerangi hati serta jiwa mereka. Ingatlah, bahawa
golongan muda inilah yang akan menentukan perubahan dalam
amalan demokrasi pilihanraya dan hala tuju negara seterusnya.

45. Pemuda mestilah mencari jalan dengan memerah pemikiran
mereka untuk meneroka ruang-ruang dakwah yang masih luas di
semua tempat dan ceruk, untuk memberikan kefahaman Islam yang
syumul kepada masyarakat yang ada dalam negara kita ini.

46. Selain dari itu, peranan Pemuda di peringkat antarabangsa
dan rantau nusantara ini perlulah diperhebatkan, kerana ianya akan
melahirkan generasi pemuda yang lebih matang, berkemampuan,
penuh ketrampilan, sehingga menjadi aset paling berharga untuk
perjuangan parti kita ini.

Friday, June 4, 2010

Larangan judi bola semua PBT

SHAH ALAM- Kerajaan Negeri telah mengeluarkan arahan secara rasmi kepada 12 pihak berkuasa tempatan (PBT) di Selangor supaya tidak meluluskan permohonan lesen premis perjudian bola sepak Piala Dunia di negeri ini.

Menteri Besar, Tan Sri Abdul Khalid Ibrahim (gambar) berkata, keputusan larangan perjudian di negeri itu dipersetujui sebulat suara oleh semua Exco kerana ia adalah haram serta merosakkan moral masyarakat Islam dan bukan Islam di negara ini.

“PBT mempunyai kuasa untuk tidak mengeluarkan lesen premis perjudian ini dan keputusan ini dibuat selepas berbincang dengan Penasihat Undang-Undang Negeri,” katanya kepada pemberita selepas mempengerusikan Mesyuarat Exco di sini semalam.

Abdul Khalid berkata, tindakan Kerajaan Pusat meluluskan lesen berkenaan akan menambah lagi ‘penyakit’ sosial dan ia tidak akan menyelesaikan perjudian secara haram yang dijangka berleluasa sepanjang perlawanan itu berlangsung.

“Dengan keputusan ini, semua 12 PBT akan mengikut arahan itu dan Selangor akan bebas dari perjudian sepanjang perlawanan itu berlangsung,” katanya.

Sementara itu katanya, Kerajaan Negeri akan memperkenalkan dua polisi baru iaitu Indeks Integriti Urus Tadbir Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat dan Pakatan Integriti (Integrity Pact) bagi mengekalkan pentadbiran yang bersih dalam menangani isu rasuah.

Indeks Integriti Urus Tadbir Kerajaan Negeri Pakatan Rakyat itu akan dijadikan kayu pengukur untuk menilai keberkesanan dan kemajuan yang telah dicapai Kerajaan Selangor setiap tahun berdasarkan prinsip pentadbiran cekap, telus dab amanah.

“Indeks ini akan membolehkan kita (Kerajaan Negeri) maklum kedudukannya dari segi pentadbiran dan pada masa yang sama rakyat Selangor boleh menilai komitmen Kerajaan Negeri terhadap dasar,” katanya.

Integrity Pact pula akan digunakan untuk tujuan pencegahan dalam kontrak dan tender awam dan telah terbukti membantu kerajaan, perniagaan dan masyarakat dalam usaha membasmi rasuah.

Kerajaan Negeri telah bersetuju untuk menubuhkan satu Jawatankuasa Khas yang akan membuat pelaksanaan kedua-dua polisi tersebut.

“Kita berharap maklumat dan panduan yang diberikan oleh TI-M dapat digunakan membangunkan kedua-duanya (polisi).

“Kita akan menjadikan dua polisi ini sebagai satu hala tuju untuk kita mengekalkan pentadbiran yang bersih dan telus serta boleh dijadikan contoh kepada negeri-negeri lain yang ditadbir oleh Pakatan Rakyat atau juga Kerajaan Pusat,” katanya.

Abdul Khalid berkata, Selangor akan muncul negeri pertama yang mempunyai Indeks Integriti di negara ini.

“Pada masa ini, Kerajaan Malaysia tidak termasuk dalam Indeks Integriti Global,"katanya.

sinarharian.com.my

negeri Pahang tak nak ikut ke langkah Selangor ni atau Pahang dah jadi "darul Judi"

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP