Wednesday, July 14, 2010

Ini petanda tarif 'api' akan naik?

Dari dahulu sehingga sekarang banyak petanda tentang kenaikan tarif elektrik akan berlaku. Seingatnya setiap kali isu kenaikan tarif elektrik diketengahkan, setiap kali itulah kerajaan akan menangguhkannya bukan membatalkannya. Siri bebanan kenaikan harga barang tidak terhenti kepada satu-satu barang sahaja, malah ia melibatkan kebanyakkan barang keperluan hidup seharian. kalai ini kenaikan tarif bergema lagi. Adakah laporan berikut menjadi petanda baru kenaikan api di negara yang kununnya mendahulukan rakyat? fikir-fikirkan...

Potensi Meningkat Bagi Saham Tenaga Dengan Kemungkinan Kenaikan Tarif

KUALA LUMPUR, 14 Julai (Bernama) -- Saham Tenaga Nasional Bhd (TNB) berpotensi bagi aliran meningkat berasaskan kepada kemungkinan kenaikan tarif sejajar dengan program rasionalisasi subsidi, kata ECM Libra Investment Research.

"Kami masih menyukai Tenaga Nasional bagi pemegangan asingnya yang rendah sebanyak sembilan peratus yang mengehadkan risiko menurun dan potensi bagi kenaikan tarif sejajar dengan program rasionalisasi subsidi," kata firma penyelidikan itu dalam nota ekuitinya, Rabu.

ECM Libra berkata Tenaga Nasional juga mendapat faedah daripada pemulihan permintaan yang kukuh dan pengukuhan ringgit.

Tenaga Nasional mencatatkan pertumbuhan permintaan unit kukuh yang berkembang pesat 10 peratus tahun ke tahun dalam tempoh lapan bulan tahun kewangan semasa di atas sokongan pemulihan ekonomi.

Walaupun harga arang batu dalam terma dolar AS kekal tinggi pada kira-kira AS$95 semetrik tonne, ECM Libra berkata ia mengganggarkan setiap 10 peratus kenaikan dalam ringgit akan menambah 13 peratus kepada pendapatannya.

Secara umumnya, ECM Libra berkata selepas kekecewaan terhadap semakan semula tarif asas dan tarif pelarasan kos pada separuh pertama tahun ini, suku ketiga akan tertumpu kepada pembinaan kapasiti bagi masa depan memandangkan pertumbuhan permintaan unit yang kukuh.

Ia berkata 4,000 megawatt jana kuasa arang batu akan ditawarkan bagi tender.

"Kami difahamkan bahawa ia akan dibahagikan 50:50 antara Tenaga Nasional dan pengeluar penjana kuasa bebas (IPP)," kata ECM Libra.

Di kalangan IPP, ia percaya MMC Corporation berkedudukan baik untuk memperoleh IPP arang batu berikutan pengalaman mereka mengendalikannya manakala YTL Power mungkin menjadi satu lagi calon yang berpotensi dengan pengalaman mereka mengendalikan jana kuasa arang batu 35 peratus miliknya, PT Jawa Power di Indonesia.

berita bernama.com

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP