Friday, July 16, 2010

Kenaikkan Harga Barang :Memang Tak Membebankan Rakyat.



Golongan kaya memang bersetuju dengan kenyataan PM yang mengatakan kenaikkan harga petrol, diesel,gas dan gula semalam tidak membebankan rakyat. Itu pandangan golongan kaya. Bagi golongan sederhana dan golongan berpendapatan rendah merasakan kenaikkan harga barangan tersebut sangat-sangat membebankan mereka.

Di saat ada golongan ini yang terpaksa memasak di awal pagi menyediakan sarapan anak-anak ke sekolah dan dibekalkan juga dengan makanan ke sekolah kerana kesempitan hidup kesan kenaikan harga barang sebelum ini. Bertambah rungsing mereka apabila diumum pula kenaikan baru bagi harga petrol, diesel,gas dan gula.

Nilai wang bergantung kepada pengguna itu sendiri. RM30 satu nilai yang sangat kecil bagi golongan kaya. Duit sebanyak itu hanya dihabiskan untuk sekali makan di restoran-restoran elit atau sekadar memberi ‘tip’ kepada penghantar makanan ke bilik-bilik hotel. Golongan tidak peduli dengan kenaikan tersebut. Malah jika naik 100% pun mereka tidak merasa kesan.

Nilai yang sama, RM30 sangat bernilai atau bernilai tinggi bagi golongan miskin dan sederhana. Macam-macam mereka boleh buat dengan nilai tersebut. Ada kalanya boleh belanja dapur untuk dua hari bagi satu keluarga yang kecil dan belanja satu hari bagi keluarga yang besar. Itu belanja dahulu. Kesan kenaikan harga barang ini menyebabkan nilaian itu menjadi semakin kecil dan memaksa sesetengah keluarga mengikat perut.

Rakyat sepatutnya sedar akan kesilapan mereka memiilih kerajaan pusat pada PRU ke-12 yang lalu. Di masa alasan kerajaan tentang kenaikan barangan ini untuk penjimatan RM750 juta perbelanjaan kerajaan, rakyat harus sedar jika hendak wang sebanyak itu, kerajaan dapat menampung perbelanjaan selama berpuluh tahun jika blog L dan Blok M tidak diserah kepada Brunei.

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP