Friday, October 17, 2008

Penganjur Rumah Terbuka: Muka Tak Malu?

PM, TPM dan mentri-mentri sibuk mengadakan sambutan hari raya. Dengan bangganya mereka-mereka ini mengumumkan jumlah kehadiran tetamu. Sambutan diadakan gilang gemilang. Rakyat yang datang berasa kenyang, makan juadah yang disediakan.

Seorang petani, nelayan, pekerja swasta atau pekerja kerajaan yang ingin mengadakan rumah terbuka hari raya akan berusaha mengumpul duit poket untuk mencapai kehendak tersebut. Walau pun makanan tidak mewah dan kehadiran tidak ramai, mereka lebih bermaruah dari sudut moral dan akhlak. Rumah terbuka yang diadakan adalah hasil usaha kewangan sendiri. Bermaruah dan bermoralkah jika kita mengadakan jamuan, kenduri atau rumah terbuka menggunakan duit Rakyat untuk menjamu rakyat.

Cuba bayangkan , si A ambil duit si B untuk belanja makan si B? Si A suruh si B makan apa sahaja. Si A akan bayar bil menggunakan duit si B. Selepas itu si A akan beritahu orang ramai bahawa dia bangga menjamu si B.

Begitu al kisahnya majlis rumah terbuka. Jika begitu keadaannya, keluarga yang makan siput babi (bersamamu TV3) pun mampu mengadakan jamuan rumah terbuka. Sepatutnya puak-puak yang tidak bermaruah ini harus mencontohi sikap Tuan Guru Nik Aziz Nik Mat, Menteri Besar Kelantan yang tidak pernah mengambil peruntukan puluhan ribu ringgit duit kerajaan untuk tujuan majlis rumah terbuka. Alahai rakyat sedarlah dan kenali siapa pemimpin anda? Pilihlah yang bermaruah dan tinggalkan yang “bermuka tak malu”.

0 comments:

  © Blogger template 'Solitude' by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP